MediaWatch

Facebook giver brugerne mulighed for at begrænse målrettede reklamer

Brugere i tre lande får som de første mulighed for at sætte grænser for de persondata, der deles mellem Facebook og tredjeparter.

Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Facebook har lanceret en længe ventet privatlivsfunktion, der giver brugerne mulighed for at forhindre websteder i at videregive deres data til det sociale netværk med henblik på målrettet reklame.

Det skriver Financial Times.

Det sociale medie, som henter størstedelen af sin 17 mia. dollar store omsætning på reklamer, sagde tirsdag, at det vil tilbyde en "Off-Facebook Activity"-funktion i løbet af de kommende måneder.

Funktionen giver brugere muligheden for at begrænse de persondata, som deles mellem Facebook og tredjepartssider. Den nye funktion gør det dog ikke muligt at få sine persondata slettet fuldstændig fra det sociale medies servere – en betingelse, som siden er blevet udskældt af privatlivsaktivister.

"Efter en række overskrifter om privatlivsproblemer er Facebook blevet tvunget ud i aggressive tiltag for at tilbagevinde kundernes tiltro," siger Jim Cridlin, innovationschef hos mediebureauet Mindshare, til Financial Times.

Facebooks produktchef, Stephanie Max, har i forbindelse med lanceringen advaret, at tiltaget kan have en negativ påvirkning på selskabets reklameindtægter – afhængig af hvor populær funktionen bliver.

Tiltaget lanceres i første omgang i Irland, Spanien og Sydkorea og vil blive udrullet til resten af verden i de kommende måneder.

/ritzau/FINANS

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere