Ny rapport er splittet om sociale medier

Sociale medier er både af det gode og af det onde, viser ny rapport fra danske The Happiness Research Institute.
Foto: ritzau/Scanpix/Mads Claus Rasmussen
Foto: ritzau/Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Langt hovedparten af unge, der bruger sociale medier, bliver hverken påvirket i en positiv eller negativ retning af deres tid på de digitale platforme, lyder konklusionen i en ny rapport fra The Happiness Institute, som er udarbejdet for Nordisk Ministerråd, skriver Jyllands-Posten.

"Sociale medier er betinget af nogle omstændigheder, som hvordan de unge bruger dem, og hvem de er. De to ting er vigtigere, end hvor lang tid de bruger på dem," siger en af rapportens forfattere, Michael Birkjær, til avisen.

De unge, som er aktive på eksempelvis Facebook og kommunikerer med andre via platformen, kan opleve positive effekter fra brugen, mens andre unge, der blot "kigger på", kan opleve nogle negative effekter, lyder det. Men for den store gruppe sker der "ikke rigtig noget", siger han til Jyllands-Posten.

Til gengæld stikker brug af Snapchat og Instagram ud ved, at de ifølge rapporten kan forbindes med en større risiko for mistrivsel sammenholdt med Facebook. Rapporten er baseret på 1160 respondenter i alderen 14 til 29 år, primært kvinder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også