Koncerndirektør: Bedaget verdenssyn skader dansk indhold
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8286817.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Dorthe-Bjerregaard-Knudsen%255B1%255D.jpg)
Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus, retter i en kronik i Børsen hård kritik mod Slots- og Kulturstyrelsens seneste rapport "Mediebranchens omsætning og beskæftigelse," fordi den helt undlader at forholde sig til internationale storspillere som Google og Facebook.
Det hænger sammen med, at de to techselskaber sidste år alene stod for et annoncesalg på 4,8 mia. kr. i Danmark - mere end halvdelen af den samlede online annonceomsætning herhjemme. Dorthe Bjerregaard Knudsen pointerer, at det er penge, som tidligere blev brugt til at finansiere dansk indholdsproduktion – især journalistisk nyhedsproduktion.
”Kulturstyrelsen – og konkurrencemyndighederne – er nødt til at indse, at deres metoder og markedsdefinitioner er lysår efter udviklingen,” skriver Dorthe Bjerregaard-Knudsen og understreger, at en stor del af de danske indholdsproducenter risikerer at blive kørt over, hvis myndighederne ikke indser, at markedet er under omkalfatring.
”Når danske myndigheder lukker øjnene for markedsudviklingen, skaber det betydelig risiko for fejlslutninger. Fejlslutninger, der kan føre til beslutninger, der er decideret skadelige for den produktion af dansk publicistisk indhold, som i høj grad er kittet i vores demokrati,” lyder det i kronikken.
Digital annoncering runder otte milliarder kroner
Rapport: Facebook-annoncering rundede en milliard i 2018
Analyse: Mediebranchen tabte tre procent af omsætningen i 2017
Relaterede artikler
Digital annoncering runder otte milliarder kroner
For abonnenter