MediaWatch

Google fjernede over to milliarder falske annoncer i 2018

Google har oprustet i kampen mod falske annoncer på søgemaskinen. Sidste år blev tæt ved dobbelt så mange tvivlsomme annoncørkonti lukket som i 2017, men kampen mod svindlerne er hård, siger Google-chef.

Ritzau Scanpix/Ng Han Guan
Foto: Ritzau Scanpix/Ng Han Guan

Med hjælp fra teknologien har Google intensiveret kampen mod falske annoncer, trolde-kampagner og falske nyheder, skriver Jyllands-Posten mandag.

Ifølge nye tal, som Jyllands-Posten har fået indsigt, fjernede Google sidste år 2,3 mia. annoncer fra søgemaskinen - en stigning på 35 pct. i forhold til 2016. Samtidig blev tæt på 1 million tvivlsomme annoncørkonti lukket, og det var tæt på dobbelt så mange som i 2017.

Omfanget af ulovlige annoncer og falske nyheder stiger dog også, og det gør kampen, der bl.a. sker med machine learning og algoritmer, der screener for de tvivlsomme annoncer, svær, siger Mark Howe, managing director hos Google UK.

"Svindlere og personer, der spreder had og fake news på internettet, bliver mere sofistikerede i deres metoder. Det er enormt svært at dæmme op for. Men vi har indført 31 nye annoncepolitikker i 2018, ligesom vi har fået fat i rekordmange af bagmændene frem for kun at fjerne selve annoncerne," siger Mark Howe til Jyllands-Posten.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere