MediaWatch

Mikroinfluent under 18 år er aldrig blevet bedt om forældresamtykke af annoncører

Annoncører skal indhente samtykke, hvis de hyrer influenter under 18 år. Den 17-årige mikroinfluent Sophie Achner Brøsch er dog aldrig blevet bedt om forældresamtykke, men det er en klar fejl, lyder det fra selskabet, som hun får opgaver gennem.

Sophie Achner Brøschs forældre, Annette Achner og Ulrik Brøsch. | Foto: Katy Wang, Julie Thomsen

Tidligere i 2018 modtog den 17-årige mikroinfluent Sophie Achner Brøsch et tilbud i sin Instagram-indbakke om at reklamere for en natklub. Tilbuddet takkede hun nej til, da hun ikke mente, at hun kunne stå inde for det produkt, der blev solgt. Hendes forældre, Annette Achner og Ulrik Brøsch, fortæller, at de ikke er glade for, at deres 17-årige datter er blevet tilbudt at reklamere for alkohol og byture.

"Vi var lidt kritiske, fordi vi var bekymrede for, om de var ude på at misbruge hende på en eller anden måde. Vi undrede os over, hvorfor de henvendte sig til hende, og om de ikke burde have sat sig ind i hendes alder, før de henvendte sig til hende," siger Annette Achner.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Organisationer: EU-afgørelse baner vej for digital nulmoms på magasiner

EU's ministerråd har godkendt en ændring af et momsdirektiv, som giver EU's medlemslande større fleksibilitet i forhold til at indføre fx nulmoms. Ifølge Danske Medier, Grakom og Dansk Erhverv er det et grønt lys fra EU-side til at udvide digital nulmoms til digitale magasiner i Danmark.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs