MediaWatch

Influencerbureauer fordoblede omsætningen fra 2016 til 2017

En analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen tegner billedet af et influencermarked, der stadig hører til de mindre reklamemarkeder, men har eksplosiv vækst.

/Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen
Rasmus Brohave Foto: /Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen

Danske influencerbureauer omsatte fra 2017 til 2018 for 108 mio. kr. Det viser en analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen, der offentliggøres fredag, skriver Politiken.

Omsætningen er en fordobling fra 2016, hvor årsomsætningen lå på 46 mio. kr.

Til sammenligning lå biografernes reklamesalg på 87 mio. kr. i 2017, mens radio solgte reklameplads for 383 mio. kr.

"Det interessante er væksten. For der er ikke mange andre, der er i vækst på den måde. Mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning står stille eller falder," siger Anders Sebastian Kauffeldt, der er specialkonsulent i Slots- og Kulturstyrelsen, og som står bag analysen, til Politiken.

Ifølge styrelsen er branchens reelle omsætning formentlig højere, fordi styrelsens opgørelse alene bygger på omsætningstal fra 14 influencerbureauer, men ikke indregner enkeltpersoner, der driver egen influencervirksomhed, eller bureauer, der blander kortene. Det glæder f.eks. en producent Doceye Digital, der har influenceren Rasmus Brohave om bord, men hovedsagligt lever af digitale produktioner.

Doceye Digital: Vi er overraskede over hvor hurtigt det er gået

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere