MediaWatch

Undersøgelse: Ældre Facebook-brugere deler mest fake news

Uafhængig af politisk overbevisning var ældre mennesker mere tilbøjelige til at dele falske nyheder på Facebook i perioden omkring det amerikanske præsidentvalg i 2016, viser undersøgelse.

Foto: Ritzau Scanpix/Reuters/Dado Ruvic

Mennesker, der er over 65 år, har størst tilbøjelighed til at dele falske nyheder på Facebook. Det skriver Politiken med henvisning til det amerikanske medie The Verge.

Konklusionen fremgår af en rapport fra Princeton University og New York University og baserer sig på data fra analyseinstituttet Yougov. Undersøgelsen, der tager sit udspring i brugeradfærd i perioden omkring det amerikanske præsidentvalg i 2016, viser, at 8,5 pct. af de undersøgte amerikanske brugere delte mindst ét link til et site med fake news. For republikanere var andelen 18 pct. og for demokrater 4 pct.

Og de ældre brugere var mest tilbøjelige til at dele falske nyheder. 11 pct. af personerne over 65 år delte den type indhold, viser undersøgelsen, mens den tilsvarende andel for de 18-29-årige var mere beskedne 3 pct.

"For mig er det ret slående, at forholdet gør sig gældende, selv når du kontrollerer for tilhørsforhold til partier eller ideologi. Det faktum, at det er uafhængigt af disse andre træk, er ret overraskende for mig. Det er ikke bare drevet af, at ældre mennesker er mere konservative," siger Andrew Guess, politisk forske hos Princeton University, til The Verge.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs