Ritzau er klar med ny journalistrobot til lokal sportsredaktion

Sammen med Nordjyske har Ritzaus Bureau udviklet en journalistisk robot, som skal generere kampreferater efter fodboldkampe i det nordjyske. Ritzau forventer, at tjenesten hurtigt vil bidrage positivt til bundlinjen.
Foto: Ritzau
Foto: Ritzau
AF LOUISE RESEKE, JULIE SØLTOFT

Ritzau udvider tilbuddet til lokalmedier, der vil dække fodboldkampene på de lokale baner tættere.

I et samarbejde med Nordjyske Medier har nyhedsbureauet udviklet en løsning, der skal automatisere fodbolddækningen i det nordlige af Danmark. Tjenesten genererer to kampreferater til Nordjyskes lokalsites – vinklet på hver sit hold. Blandt de seneste finder man f.eks. resultatet af lokalopgøret for nylig mellem FC Vakok og Understed i serie 5.

"Lokal sport er vigtig, men det er en umulig opgave at løse med folk til at dække alle holdene. Derfor er vi glade for denne løsning med en journalistisk robot og spændte på, hvordan læserne tager imod det," siger chefredaktør på Nordjyske, Lars Jespersen, i en pressemeddelelse.

Ifølge meddelelsen har Nordjylland hele 917 lokale fodboldhold, der ikke tidligere er blevet dækket fast af Nordjyske, fordi både ressourcer og forretning mangler i den ligning. Det skal robotteknologien ændre på.

Ny forretning

Den nye sportsrobot er lavet med kode, som Nordjyske og Ritzau løbende tilpasser og i kombination med data, som nyhedsbureauet allerede arbejder med i sine sportsresultatdatabaser. Data baserer sig på indberetninger til DBU. I de lavere rækker er der alene tale om kampenes resultater og stillingen i rækken, mens der i de højere rækker også er informationer om eksempelvis målscorer og røde kort, fortæller udviklingsdirektør hos Ritzaus Bureau, Kristoffer Gravgaard, til MediaWatch.

"Ritzaus sportsresultattjeneste følger allerede samtlige danske fodboldrækker fra Superligaen og helt ned til U11 på lokalplan, hvilket er langt over 10.000 hold. Den nye tjeneste bygger på den data, vi allerede producerer til vores kunder i bl.a. mediebranchen," forklarer Kristoffer Gravgaard, der tror, at tjenesten forholdsvis hurtigt vil kaste sorte tal af sig.

"Med den nye tjeneste forventer vi at kunne skabe positive tal på inden for kort tid. Vi har allerede flere andre interesserede kunder."

Stort skridt for robotjournalistik

Ritzau har allerede finanstjenesten Autoflash, som er baseret på robotteknologi, og som bl.a. leverer økonomiske nøgletal i regnskaber til redaktioner rundt om i Mediedanmark. Udviklingen af den nye sportsrobot er et nyt skridt i arbejdet med teknologien i Danmark, lyder det – og i første omgang har Ritzau blikket rettet mod lokaltilpasset sport, statistik, finans og vejrdata.

"Potentialet for robotjournalistik er rigtig stort. Nyhedsbureaubranchen har altid arbejdet med evnen til at kombinere informationer, teknologi og mennesker. Robotjournalistik er vigtig for os på Ritzau for at kunne blive endnu bedre til dette og realisere vores vision om at blive det bedste nyhedsbureau til at forstå vores kunder og hjælpe dem med at skabe resultater," udtaler Kristoffer Gravgaard og tilføjer:

"Med robotjournalaistik kan vi lave endnu flere tjenester og tilpasse indhold unikt til hver kunde og samtidig have det, vi på Ritzau kalder "fordel i fællesskab" - altså stordrift."

Han fortæller ligeledes, at fordelen for kunder som Nordjyske er, at de kan få indhold, der har interesse, til en pris, der ligger "langt under", hvad det ville koste selv at producere indholdet.

Selvom nyhedsbureauet har flere robottjenester i porteføljen, kommer sportsrobotten til Nordjyske til at repræsentere den største ugentlige produktion, lyder det i pressemeddelelsen. Ritzau udsendte i løbet af tjenestens første to døgns levetid 143 nyheder, da den gik i luften i august, oplyser bureauet. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også