Danske Medier: Ny browser med adblocker vil ikke skade medierne

Det vil ikke presse mediernes annonceindtægter yderligere, at Google har lanceret en ny version af browseren Chrome, der frasorterer irriterende annoncer, mener digital chef.
Foto: PR/Danske Medier
Foto: PR/Danske Medier

Det kommer formentligt ikke til at betyde noget videre økonomisk for de danske medier, at de mest irriterende bannerannoncer nu automatisk bliver blokeret i Googles seneste version af Chrome.

Det vurderer Danske Mediers digitale chef Allan Sørensen i et interview til Journalisten, efter Google i går sendte den nye udgave af Chrome-browseren med indbygget adblocker på gaden.

”Ændringen har været varslet i et års tid. Så derfor har vi kigget på, hvor meget de forskellige annonce-formater fylder hos de store medier, og vi har bedt medierne om at regne på det. Og ingen af de større danske mediehuse har meldt tilbage, at det vil påvirke deres økonomi i nævneværdig grad,” siger Allan Sørensen.

Det er ikke alle annoncer, der bliver frasorteret i den nye udgave af browseren. Almindelige bannerformater berøres ikke. Kun de annonceformater, der skaber mest irritation hos brugerne, baseret på retningslinjerne fra den internationale organisation Coalition for Better Ads, bliver blokeret. Det gælder bl.a. pop-up annoncer, men det er alle formater, der ikke fylder stort i annoncesalget ifølge Allan Sørensen.

Rahul Roy-Chowdhury, direktør for Google Chrome, forklarede i forbindelse med udrulningen af den nye browser, at Google med initiativet vil forbedre brugeroplevelsen.

"Disse annoncer er designet til at være forstyrrende og står ofte i vejen for folks brug af deres browser med deres tilsigtet formål – at finde indhold og information. Det er klart, at irriterende annoncer nedbryder det, vi alle elsker ved internettet," udtalte Rahul Roy-Chowdhury.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også