MediaWatch

Danske Medier: Ny browser med adblocker vil ikke skade medierne

Det vil ikke presse mediernes annonceindtægter yderligere, at Google har lanceret en ny version af browseren Chrome, der frasorterer irriterende annoncer, mener digital chef.

Foto: PR/Danske Medier

Det kommer formentligt ikke til at betyde noget videre økonomisk for de danske medier, at de mest irriterende bannerannoncer nu automatisk bliver blokeret i Googles seneste version af Chrome.

Det vurderer Danske Mediers digitale chef Allan Sørensen i et interview til Journalisten, efter Google i går sendte den nye udgave af Chrome-browseren med indbygget adblocker på gaden.

”Ændringen har været varslet i et års tid. Så derfor har vi kigget på, hvor meget de forskellige annonce-formater fylder hos de store medier, og vi har bedt medierne om at regne på det. Og ingen af de større danske mediehuse har meldt tilbage, at det vil påvirke deres økonomi i nævneværdig grad,” siger Allan Sørensen.

Det er ikke alle annoncer, der bliver frasorteret i den nye udgave af browseren. Almindelige bannerformater berøres ikke. Kun de annonceformater, der skaber mest irritation hos brugerne, baseret på retningslinjerne fra den internationale organisation Coalition for Better Ads, bliver blokeret. Det gælder bl.a. pop-up annoncer, men det er alle formater, der ikke fylder stort i annoncesalget ifølge Allan Sørensen.

Rahul Roy-Chowdhury, direktør for Google Chrome, forklarede i forbindelse med udrulningen af den nye browser, at Google med initiativet vil forbedre brugeroplevelsen.

"Disse annoncer er designet til at være forstyrrende og står ofte i vejen for folks brug af deres browser med deres tilsigtet formål – at finde indhold og information. Det er klart, at irriterende annoncer nedbryder det, vi alle elsker ved internettet," udtalte Rahul Roy-Chowdhury.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen – medieforlig special

Det er næppe gået din næse forbi, at mediemøllen har været på overarbejde i løbet af den forgangne uge, hvor medieforhandlingerne nåede nye højder. Dét kan du blive klogere på i vores special edition-overflyvning over ugens mediepolitiske gang i Mediedanmark.

Regeringen opgiver TV 2-salg

Efter Dansk Folkepartis afvisning af at sælge 40 procent af tv-stationen i den kommende medieaftale opgiver kulturminister Mette Bock nu ævred.

S-formand: Vi er ude af medieforhandlingerne

Mette Frederiksen, Socialdemokratiets formand, slår efter et møde i Finansministeriet fast, at partiet endegyldigt har forladt forhandlingerne om et nyt medieforlig. Dermed peger alt på en smal aftale.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere