Prognose: Printfald vil presse magasiner

De digitale indtægter vil stige hastigt, men kan ikke forhindre et samlet fald i omsætningen, vurderer konsulentvirksomhed i en analyse.

Det kommer til at gå tilbage for danske magasiners omsætning de kommende år. Sådan lyder spådommen i den årlige analyse Global Entertainment and Media Outlook fra konsulentvirksomheden Pwc.

Analysen forudser, at omsætningen samlet set vil falde 1,4 pct. årligt i branchen frem mod 2020. Og det er printsalg og annoncering, der bliver synderne.

"Vi kan se, at det primært er omsætningen inden for printannoncer og salget af printmagasiner, der påvirker omsætningen negativt. Til gengæld er der ret pæn vækst inden for digital annoncering og salg af digitale udgivelser, som dog på grund af de lavere priser ikke helt kan holde hånden under branchens samlede indtjening," siger Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert hos Pwc, i en pressemeddelelse.

Som nævnt vil de digitale indtægter afbøde en del af tilbagegangen på print. Pwc's spådom lyder, at de digitale indtægter vil stige med tocifrede årlige vækstrater frem mod 2020.

Det er dog ikke nok til at holde hånden under den samlede omsætning for branchen, som ifølge Pwc vil gå tilbage fra 3,1 mia. kr. i 2015 til 2,9 mia. kr. i 2020.

"Forbrugerne søger som forventet i stigende grad mod online indhold, og vores forbrugsmønster vil fortsætte med at blive stadigt mere digitalt i de kommende år. Det stiller nye krav til magasinudgiverne, at forbrugere i stigende grad benytter sig af deres smartphones, når de søger såvel underholdning som viden. Bl.a. derfor har vi set flere indgå partnerskaber med teleselskaberne i et forsøg på at øge og fastholde den digitale læserskare," udtaler Leif Ulbæk Jensen fra Pwc.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også