Den russiske hovedpine, som en ny medielov har givet flere vestlige medievirksomheder, der opererer i landet, får nu Egmont Publishing til at sælge sit datterselskab Egmont Rusland.
Det oplyser Egmont i en pressemeddelelse.
Det er den hidtidige ledelse i Egmont Rusland, som køber aktiviteterne - inklusiv alle russiske publiceringsrettigheder. Det russiske selskab fortsætter dog som en tæt samarbejdspartner med den danske mediekoncern.
"Gennem mine 23 år i Egmont har jeg sat stor pris på medarbejdernes kreative evner og Egmonts værdier. Det glæder mig, at vi nu som en uafhængig russisk virksomhed kan fortsætte vores gode samarbejde," udtaler den nu forhenværende adm. direktør i Egmont Rusland, Lev Yelin, i pressemeddelelsen.
Baggrunden for salget er den russiske medielov, der fastslår, at udlændinge ikke må eje mere end 20 pct. af massemedie-virksomheder i Rusland.
Hos Egmont Publishing er der tilfredshed med aftalen.
"Det nye selskab vil stadig være en del af Egmonts globale set-up og vil forblive en stærk partner for os. Vi vil fortsætte vores tætte samarbejde, og jeg er glad for, at vi har fundet en god løsning med Lev og hans team i denne udfordrende situation," lyder det fra koncerndirektør for Egmont Publishing Torsten Bjerre Rasmussen.
Overdragelsen af de russiske aktiviteter er allerede fundet sted 17. maj.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.