MediaWatch

Ude og Hjemme vinder over DR i Bagedyst-sag

DR taber sag mod Aller-magasinet om gratis-tillæg om populært bageprogram. DR tager dommen til efterretning, siger jurachef.

Sanne Christophersen/DR
Foto: Sanne Christophersen/DR

Ude og Hjemme trækker sig sejrrigt ud af et retligt opgør mod DR i en sag om et tillæg til magasinet om DR-programmet "Den store bagedyst", skriver Ekstra Bladet.

DR havde hevet Ude og Hjemme i retten, fordi DR mente, at ugebladets tillæg om programmet udnyttede programmet og dets brand. Derfor krævede DR 80.000 kr. af Ude og Hjemme.

Men det krav blev blankt afvist i Sø- og Handelsretten, hvor sagen i dag blev afgjort.

"Ude og Hjemme ved chefredaktør Kaj Elgaard frifindes. Danmarks Radio skal inden 14 dage betale sagsomkostningerne på 25.000 kr. til Ude og Hjemme," sagde dommeren i Sø- og Handelsretten ifølge Ekstra Bladet.

Dommen vækker glæde hos Ude og Hjemmes chefredaktør, Kaj Elgaard. Han mener, at dommen er principiel for den trykte presse, fordi den giver medier ret til gengive navne på udsendelser, uanset om DR mener, at der er tale om varemærker.

I DR siger jurachef Peter Skov, at DR tager dommen til efterretning.

Forsiden lige nu

Ny pressechef i Venstre

Venstre skiller rollen som pressechef ud i en særskilt stilling op til det kommende folketingsvalg. Ny mand på posten kommer fra Danmarks Lærerforening og skal bl.a. stå i spidsen for presseindsatsen op til valget.

Ny webportal vil booste salget af den smalle litteratur

Den store omstilling: Mikrofest er navnet på en kommende online boghandel, som skal forsøge at øge salget af den smallere litteratur i Danmark. "Sitet skal ikke hjælpe til at fremme salget af flere krimier," lyder det fra én af stifterne.

Chefredaktør forlader Bold.dk

Efter otte år på posten som chefredaktør forlader Jesper Helmin Bold.dk til fordel for udenlandsk job. Adm. direktør håber at have afløser på plads hurtgt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere