MediaWatch

DR og ugeblad er endt i retten i Bagedyst-sag

DR kræver 80.000 kr. af Aller-ugeblad for et tillæg fra 2014 om "Den store bagedyst".

Foto: Sanne Christophersen/DR

DR og Ude og Hjemme er havnet i et retsligt opgør om 80.000 kr., skriver Ekstra Bladet.

Sagen handler om et tillæg, som ugebladet, der udgives af Aller Media, udgav i 2014 sammen med ugebladet. Det var et tillæg, som handlede om DR-programmet "Den store bagedyst". Og DR mener, at Ude og Hjemme med tillægget udnyttede programmet og dets brand.

"Det er den måde, Ude & Hjemme har gjort det på: De har lagt deres tillæg om "Den store bagedyst" uden om deres ugeblad. Forsiden af deres ugeblad er dækket af det. Det er en kommerciel udnyttelse," siger Peter Skov, jurachef hos DR Jura, til Ekstra Bladet.

Ude og Hjemmes chefredaktør, Kaj Elgaard, mener ikke, at der er noget at komme efter i sagen, som kører ved Sø- og Handelsretten.

"Hvis vi bliver dømt i Sø- og Handelsretten, så opstår der en meget mærkværdig situation, nemlig den, at public service-institutionen DR med juraen i hånden frit kan forhindre private mediers offentlige udbredelse af informationer om public service-udsendelser," siger Kaj Elgaard til Ekstra Bladet.

Ifølge avisen falder der dom i sagen 18. marts.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs