MediaWatch

Medlemskaber skal give mere indhold til netmagasin

Magasinet Atlas åbner op for medlemskaber. Indtægterne skal bruges til at skabe mere indhold til læserne.

Siden 2010 har magasinet Atlas udgivet omtrent 1600 artikler med fokus på kultur, politik og samfundsstof. Den produktion vil redaktionen gerne udvide, så derfor satser magasinet nu på at tilbyde medlemskaber. Indtægterne skal gå til at lave mere indhold til læserne.

”Vi bruger ikke dine penge på fyrstelige lønninger og lækre møbler til kontoret. Dine penge går direkte til at støtte Atlas’ løbende udgifter til at producere indhold. Jo flere penge vi får ind, jo mere indhold,” skriver Mathilde Friese, udviklingschef på Atlas i en pressemeddelelse.

Atlas vil fremover tilbyde tre typer medlemskaber til henholdsvis 100 kr., 50 kr. og 25 kr. om måneden. Det giver læserne adgang til alt fra et månedligt nyhedsbrev til særlige medlemsarrangementer.

Der bliver dog ingen betalingsmur for ikke-medlemmer, så alle og enhver vil fortsat have fri adgang til al indhold på magasinets hjemmeside. Der er ifølge Mathilde Friese ikke noget stof, der er forbeholdt medlemmerne. Afhængigt af, hvor meget læserne vælger at betale i medlemsskab, vil de få tilsendt Atlas' forskellige udgivelser i form af blandt andet bogtillæg som en gulerod.

Mediet udkommer hovedsageligt som et netmagasin, men Atlas står også bag trykte udgivelser, senest bogen "Alle banker dig i hovedet med narrativer", der er en antologi over magasinets første år fra 2010 til 2014.

”I takt med at nettet har fjernet tæppet under journalistikkens gamle forretningsmodeller, er kvaliteten af indholdet også kommet under angreb. Jagten på klik fordrer ikke den gode journalistik. Et medlemskab af Atlas gør, at du er med til at opretholde udgivelsen af ambitiøs kultur – og samfundsjournalistik på nettet,” skriver Mathilde Friese.

Atlas modtog i 2014 1.828.000 kr. i udviklingsstøtte fra Medienævnets Innovatiospulje.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Døds- og bombetrusler mod Loud, ny radiosatsning i Jysk Fynske Medier, datajournalistik og nye kvartalstal har udgjort rammen for denne uge i mediebranchen. Få overblikket her.

B.T. beklager pornoklip i artikel

I en B.T.- artikel fra 2015 er en indlejret video med lødigt indhold byttet ud med en pornovideo. Ifølge chefredaktør vil B.T. genoverveje brug af indlejringer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs