MediaWatch

Medlemskaber skal give mere indhold til netmagasin

Magasinet Atlas åbner op for medlemskaber. Indtægterne skal bruges til at skabe mere indhold til læserne.

Siden 2010 har magasinet Atlas udgivet omtrent 1600 artikler med fokus på kultur, politik og samfundsstof. Den produktion vil redaktionen gerne udvide, så derfor satser magasinet nu på at tilbyde medlemskaber. Indtægterne skal gå til at lave mere indhold til læserne.

”Vi bruger ikke dine penge på fyrstelige lønninger og lækre møbler til kontoret. Dine penge går direkte til at støtte Atlas’ løbende udgifter til at producere indhold. Jo flere penge vi får ind, jo mere indhold,” skriver Mathilde Friese, udviklingschef på Atlas i en pressemeddelelse.

Atlas vil fremover tilbyde tre typer medlemskaber til henholdsvis 100 kr., 50 kr. og 25 kr. om måneden. Det giver læserne adgang til alt fra et månedligt nyhedsbrev til særlige medlemsarrangementer.

Der bliver dog ingen betalingsmur for ikke-medlemmer, så alle og enhver vil fortsat have fri adgang til al indhold på magasinets hjemmeside. Der er ifølge Mathilde Friese ikke noget stof, der er forbeholdt medlemmerne. Afhængigt af, hvor meget læserne vælger at betale i medlemsskab, vil de få tilsendt Atlas' forskellige udgivelser i form af blandt andet bogtillæg som en gulerod.

Mediet udkommer hovedsageligt som et netmagasin, men Atlas står også bag trykte udgivelser, senest bogen "Alle banker dig i hovedet med narrativer", der er en antologi over magasinets første år fra 2010 til 2014.

”I takt med at nettet har fjernet tæppet under journalistikkens gamle forretningsmodeller, er kvaliteten af indholdet også kommet under angreb. Jagten på klik fordrer ikke den gode journalistik. Et medlemskab af Atlas gør, at du er med til at opretholde udgivelsen af ambitiøs kultur – og samfundsjournalistik på nettet,” skriver Mathilde Friese.

Atlas modtog i 2014 1.828.000 kr. i udviklingsstøtte fra Medienævnets Innovatiospulje.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs