MediaWatch

Zetland præsenterer betalingsmodel

Det nye Zetland bliver annoncefrit. Brugerne betaler et månedligt abonnement, og artikeldeling via Facebook kommer til at indtage en stor rolle.

Peter Hove Olesen/Polfoto/Arkiv
Lea Korsgaard og Hakon Mosbech, to af folkene bag Zetland. Foto: Peter Hove Olesen/Polfoto/Arkiv

Det vil koste 99 kr. pr. måned at få adgang til Zetlands indhold, når mediet relanceres i 2016. Det skriver chefredaktør, Lea Korsgaard, i et blogindlæg.

Zetland giver selv sin betalingsløsning titlen "støt og del". For de 99 kr. er der fri adgang, men kundernes venner på sociale medier kan også tilgå Zetlands indhold, hvis kunderne deler det.

"Desuden (...) får alle Zetlands medlemmer mulighed for at forære al Zetlands indhold til deres venner og følgere på de sociale medier. Deler eksempelvis medlemmet Mogens Jensen (...) en Zetland-artikel på Facebook, kan alle hans venner læse artiklen – men kun den. Når de klikker på artiklen får de besked om, at "denne artikel har du fået af Zetland-medlem Mogens Jensen" – og en venlig opfordring til også at hoppe med om bord i Zetlands fællesskab for nysgerrige mennesker," skriver Lea Korsgaard i blogindlægget.

Hollandsk inspiration

Betalingsmodellen betyder samtidig, at det nye Zetland bliver reklamefrit. Kunderne får desuden rabat til Zetland Live-arrangementer.

Mediet har fået inspiration fra det hollandske medie De Correspondent, som ifølge Zetland arbejder med en betalingsmodel, der minder om den, som Zetland vil implementere.

På den økonomiske front meldte mediet i september ud, at det har rejst 8 mio. kr. i ny kapital fra private investorer. Zetland oplyste ved samme lejlighed, at der arbejdes på at hente yderligere seks mio. kr. i mediestøtte og fra private fonde.

Zetland har hidtil især fokuseret på singler og på sine live-arrangementer. Med relanceringen i 2016 skal et dagligt nyhedsudbud føjes til paletten.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere