En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
22.09.2015kl. 14.02

Reklameafgiften nærmer sig et endeligt farvel

Loven om reklameafgift har efterhånden mange år på bagen. Den er dog aldrig blevet sat i kraft, og nu er den på vej til endegyldigt at blive rullet tilbage.
af THOMAS NYGAARD MADSEN

Afgiften på reklamer blev aftalt som en del af finansloven for 2012. En godkendelse fra Europa-Kommisionen har ladet vente på sig, og i maj erklærede den daværende SR-regering så, at reklameafgiften blev skrottet.

Det standpunkt har også den nye V-regering, og derfor er reklameafgiften nu på vej endeligt i graven. En ny lov, som skal rulle afgiften tilbage, er sendt i høring, og der er høringsfrist 15. oktober.

Forklaringen er ifølge forslaget til den nye lov, at en reklameafgift vil være konkurrenceforvridende for husttandsomdelte ugeaviser, der ville blive pålagt afgift, i modsætning til dagblade, som ville gå fri af afgiften. Samtidig vil afgiften ifølge lovforslaget medføre et tab af danske arbejdspladser. Som en sidste forklaring står der i lovforslaget, at virkeligheden har overhalet tankerne bag den oprindelige reklameafgift.

"Hensigten bag reklameafgiftsloven var at bidrage til at nedbringe mængderne af papiraffald til gavn for miljøet. Mængden af husttandsomdelte reklamer er dog faldet til et lavere niveau, end hvad der var ventet, da afgiften blev vedtaget, også selvom reklameafgiftsloven aldrig har været sat i kraft," står der i lovforslaget.

Glæde hos Grakom

Blandt de hårdeste kritikere af reklameafgiften har været Grafisk Arbejdsgiverforening, der tidligere på året tog navneforandring til Grakom. Foreningen repræsenterer bl.a. trykkerierne, der lever af at producere reklamerne, og Grakom er naturligt nok tilfredse med, at reklameafgiften nu ser ud til at få dødsstødet.

"Udlandet kigger allerede mod Danmark som den helt store bannerfører, når det gælder miljørigtig produktion af tryksager. Det havde været fuldstændig urimeligt at tynge en allerede udsat branche med endnu en administrativ klods om benet – for ikke at tale om de flere hundrede arbejdspladser, som branchen ville miste på grund af reklameafgiften," siger adm. direktør i Grakom, Thomas Torp, til Grakoms egen hjemmeside.

Forslaget om at skrotte afgifter møder bred politisk opbakning. Både Socialdemokraterne og Venstre bakker op. Det oprindelige forslag til reklameafgiften viste et merprovenu på 190 mio. kr. De penge kommer nu ikke i statskassen.

Hvis lovforslaget bliver vedtaget, og reklameafgiften dermed skrottet, får det effekt fra 1. januar 2016.

Relaterede artikler:

  • Hans O. Damgaard, koncernchef, Stibo | Foto: Charlotte de la Fuente/Polfoto/Arkiv

    Stibo er klar til opkøb af trykkerier

  • Trængt trykkeribranche kan skimte lyspunkter

    For abonnenter

  • Regeringen går imod Søndagsavisen i EU-sag

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

”Natholdet” sættes på pause på ubestemt tid, fordi TV 2 Zulu står foran en større transformation, hvor kanalen arbejder med at brede indhold ud til flere genrer, siger redaktør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren IT Supporter

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge