MediaWatch

Stibo er klar til opkøb af trykkerier

Fremgang i softwarevirksomhed er med til at løfte bundlinjen i trykkerivirksomheden Stibo, som melder sig klar til at købe op.

Hans O. Damgaard, koncernchef, Stibo | Foto: Charlotte de la Fuente/Polfoto/Arkiv

Den 221 år gamle trykkerikoncern Stibo lader sig ikke mærke af sin alder og leverer et forbedret regnskab for 2014/15. Det skriver Børsen. Omsætningen er øget med nogle få pct. til 1,9 mia. kr., og resultatet før skat er skudt i vejret med over 35 pct. til 148 mio. kr.

Trykkeriaktiviteterne fylder mere end halvdelen af omsætningen, men langt den største del af bundlinjen kommer fra datterselskabet Stibo Systems. Konsulent- og softwarevirksomheden havde i 2014/15 et resultat før skat på 125 mio. kr. Det er en en femtedel af omsætningen, som på fem år er tredoblet.

Stibo Systems arbejder med master data management og kan effektivisere kundernes styring af strategiske informationer og derigennem forbedre deres processer. Kundeporteføljen tæller internationale koncerner som Kraft Foods, Toyota og General Motors. I Stibo-koncernen indgår også en printdivision med trykkerivirksomhederne Color Print, Stibo Graphic, Greentech Rotarint samt Scanprint. Hertil kommer CCI Europe, der laver software til mediehuse.

Trykkeriområdet er det største ben i Stibo. Indtjeningen herfra er begrænset, men koncernchef Hans O. Damgaard afviser, at koncernen burde rette al fokus mod sine to konsulent- og softwarebaserede divisioner. Ifølge Hans O. Damgaard er Stibo størst i Skandinavien og den printvirksomhed, der klarer sig bedst. Koncernen genererer på print et cashflow på omkring 70 mio. kr.

"Men det er ganske rigtigt et hårdt marked, fordi efterspørgslen er vigende, og der er overkapacitet. Så vi skal være aggressive i vores salg, og vi skal være klar til at gennemføre opkøb. Og det er vi," siger Hans O. Damgaard til Børsen.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs