MediaWatch

Norsk firma: Kopiering sker også på danske viral-sites

Virale sites i Danmark og Sverige bryder også citat- og copyrigt-regler, siger partner i norske Medialounge, der har afsløret flere eksempler på kopierede artikler på DN's viral-site Bisbuzz.  

Foto: Skærmdump fra Bisbuzz

I slutningen af juli bragte journalisten.no en artikel, der afslørede flere eksempler på, at artikler på Dagens Næringslivs viralsite Bisbuzz var direkte kopieret eller afskrevet fra udenlandske medier. Eksemplerne stammer fra et forprojekt til et forskningsstudie, som den norske virksomhed Medialounge har lavet, og som i over to måneder tjekkede indholdet på Bisbuzz.

Medialounge har dog ikke kun undersøgt Bizzbuzz ifølge medstifter Jorunn Flydal. Undersøgelsen er en del af et forstudie, hvor Medialounge har kigget på viralsites generelt i Skandinavien. Det viser, at det norske copyright-brud ikke er enestående, siger hun:

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs