Aller politianmelder sag om boostede oplag i Sverige

Fire magasiner i Aller Medias svenske portefølje kørte igennem flere år med oppustede oplagstal.Koncernen har nu politianmeldt forholdet.  

Svenske Aller Media beder nu politiet komme til bunds i en sag om oppustede oplagstal, efter koncernen i foråret blev opmærksom på uregelmæssighederne. Det skriver svenske Dagens Media.

Det drejer sig om de fire Aller-titler Elle, Elle Interior, Café og Residence, der ifølge Dagens Media fik løftet oplagene gennem en samarbejdsaftale, der var indgået pro forma og angiveligt kun med det formål at sende magasinernes oplagstal i vejret, så de stod stærkere i kampen om annoncørernes indrykninger.

"Jeg kan bekræfte, at bestyrelsen har besluttet, at politianmelde forholdet, der begynder i 2012, således at retsvæsenet kan se på sagen," siger Aller Medias adm. direktør i Sverige, Bodil Ericsson Torp, til Dagens Media.

Lagde 6 pct. til

Ifølge Bodil Ericsson Torp, der tiltrådte i oktober sidste år, er oplagstallene blevet boostet via en samarbejdspartner, der pro forma har købt blade og til gengæld have løst opgaver for Aller Media for et tilsvarende beløb - men uden at der reelt er sket en udveksling af magasiner og arbejde.

"Vi ved, hvordan det hele gået til: Fejlrapporteringen er startet i 2012, hvor Aller Media har faktureret en tidligere samarbejdspartner for magasiner, der aldrig blev leveret og modtog fakturaer på samme beløb for ydelser, der aldrig blev udført. Magasinerne er blevet trykt, men de har ikke blevet leveret som en byttehandel, men i stedet makuleret," siger Bodil Ericsson Torp til Resume.se.

Det skal ifølge Dagens Media i gennemsnit have gjort oplagene 6 pct. større end det reelle oplagstal. For titlerne Elle og Café alene var tallet 10 pct.

To direktører er hjemsendt som en konsekvens af sagen, økonomidirektør Jerry Hed og markedsdirektør Annette Melande Berg.

Uafklaret om annoncører skal have erstatning

Sagen har samtidig ført til, at oplagskontrollen TS har indskærpet sit regelsæt over for branchen og vil diskutere med branchen, om der er behov for udvidede beføjelser, så den får bedre mulighed for at tjekke de oplagstal, medierne opgiver.

Ifølge Bodil Ericsson Torp er det for tidligt at sige, om sagen vil udløse en erstatning til de annoncører, der har købt ind under falske forudsætninger.

Bodil Ericsson Torp tiltrådte i efteråret sidste år som topchef i Aller-koncernen i Sverige. Hun afløste Stefan Ohlsson, der trak sig fra posten i slutningen af 2012.  Hun har efter sin tiltrædelse bl.a. bebudet besparelser for 50 mio. kr. i den svenske del af Aller-koncernen, hvor Katinka Aller er bestyrelsesformand.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også