Berlingske lancerer designmagasin

Nyt gratismagasin om skandinavisk design skal distribueres i blandt andet lufthavne og på hoteller. 

Dagbladet Berlingske sender i dag et nyt gratismagasin på gaden om skandinavisk design, interiør, arkitektur, mode og accessories.

Magasinet, der har fået navnet 'Scandinavian Design' skal ramme både danske og internationale læsere med interesse for nordisk design, og alle artikler er derfor versioneret på både dansk og engelsk. Skriver Berlingske i en pressemeddelelse.

Der er tale om 84 siders glittet papir, der efter planen udkommer to gange om året og omdeles gratis på hoteller og caféer i Aarhus og København samt 38 lufthavne rundt omkring i verden. 

"Vi ved, at der internationalt er stor interesse for dansk og skandinavisk design, og denne interesse forsøger vi at stimulere med 'Scandinavian Design', som er vores første to-sprogede magasin i bestræbelserne på at nå et internationalt publikum. Vores målgruppe er især udenlandske turister og forretningsrejsende, men selvfølgelig også danskere med forkærlighed for skandinavisk design," siger chefredaktør Jens Grund, Berlingske, i meddelelsen med henvisning til bl.a. en markant vækst i eksporten af danske møbler til USA.

Det første printmagasin skal senere flankeres af en Ipad-udgave.

Berlingskes livsstilsredaktør, Nina Rølle, vil redigere magasinet.

"Med vores nye magasin sætter vi fokus på det bedste inden for skandinavisk design - fra solide snedkermøbler og ikoniske brugsting til håndlavede smykker, sæsonens mode og skræddersyet haute couture. For nok er enkelheden et af de ord om skandinavisk design, der går igen, men det er også lidt af en tilsnigelse - og ja, en forenkling. For selvfølgelig er skandinaviske designere blevet inspireret fra den globale designscene, hvilket kun har været med til at give skandinavisk design et mere mangfoldigt udtryk. Men det er stadig klassikerne fra 1950'erne, der tiltrækker det store udland. Alt sammen - klassikerne og det nye - forsøger vi at fusionere i Scandinavian Design," siger livsstilsredaktør Nina Rølle fra Berlingske.

Aller barsler også med nordisk livsstils-medie

Også Aller-koncernen har angiveligt planer om at kommercialisere den stigende interesse for nordisk design.

Huset har tidligere meldt, at det barslede med et "nyt ambitiøst digitalt high-end nordisk livsstilsprodukt" - et digitalt magasin målrettet en international målgruppe.

Planen var oprindeligt at lancere mediet i det tidligere forår, men endnu har der ikke været nogen officielt lancering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også