Annoncer: Fald har bidt sig fast i fagblade

Omsætningen fortsatte med at dale for specialmedierne i 2013, især for medier inden for detail- og hotelsektoren.

Der skal stadig kæmpes hårdt for annonceindtægterne blandt landets fagblade, tidskrifter og specialmagasiner. Det viser Danske Mediers Annoncebarometer for specialmedier.

Samlet sluttede 2013 med et fald på 6 pct. mod 5 pct. i 2012.

Annonce-året endte dermed i minus efter gode takter i andet og tredje kvartal, hvor omsætningen var på niveau med 2012. Til gengæld var første kvartal en regulær nedtur med et indekstal på 85.

Der er store forskel fra medie til medie afhængigt af, hvilken branche de udspringer af og typisk henter annoncekronerne fra. Detailhandel, auto og hotel har haft et rigtig træls 2013 med fald på 14 pct. (indeks 86) mod beskedne 3 pct. i 2012. Også forbrugerrettede medier har tabt terræn og lander i indeks 89 (mod 97 i 2012). Medier i sundhedssektoren og kulturlivet ligger lunest i indeks 101 i forhold til 2012.

Fordelingen af indtægterne mellem print-, job- og bannerannoncer viser for fjerde kvartal, stigende fokus på online. Nettets andel af annoncesalget steg i forhold til samme kvartal sidste år fra 14 til 18 pct.

Annoncebarometeret for specialmedier er baseret på indberetninger fra de største medier indenfor de enkelte brancher. Målingen giver derfor både et billede af det direkte salg og det salg, der går gennem mediebureauerne.

Sidstnævnte har den største andel i faldet for fagbladene. Ifølge tal fra organisationen Kreativitet og Kommunikation faldt annonceomsætningen for fagblade og tidskrifter 18 pct. i 2013 (Mediaindex helår).

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også