Aller lukker Bazar

5 redaktionelle medarbejdere fyres i forbindelse med, at Aller Media lukker magasinet Bazar. Oplaget er røget under 20.000 - for lidt til, at forretningen er rentabel.

Aller Media har besluttet at lukke det unge magasin Bazar, oplyser koncernen i en pressemeddelelse. I forbindelse med lukningen nedlægges 5 redaktionelle stillinger.

Magasinet er ifølge Aller Media især ramt af målgruppens ændrede medievaner. Digitale og mobile medier vinder frem på bekostning af printmediet, og oplaget er svundet for meget til, at det er lønsomt at drive magasinet videre.

”Det er desværre ikke længere muligt at opretholde en økonomisk bæredygtig forretning for Bazar – og det er det – vi desværre må tage konsekvensen af i dag, hvor vi har besluttet at lukke Bazar. Vi oplever, at Bazars målgruppe er meget flygtig og hurtigt konverterer mod de digitale og mobile medier på bekostning af print. Dermed er læsernes købsfrekvens blevet for lav til, at det er lønsomt at drive magasinet videre,” fortæller udgiverdirektør i Aller Media, Per Ingdal i en pressemeddelelse.

Chefredaktør Katrine Memborg, Bazar, supplerer:

”Jeg er rigtig ked af, at vi bliver nødt til at lukke Bazar, og at vi i den forbindelse siger farvel til nogle super dygtige og engagerede medarbejdere. Vi har på redaktionen gjort, hvad vi kunne for at matche læsernes og markedets behov og har løbende udviklet magasinet inden for de rammer, som printmediet rummer. Det har også givet positiv feedback fra vores samarbejdspartnere, men det har ikke været nok til at vende den negative udvikling i oplaget,” siger chefredaktør Katrine Memborg.

Bazars læsertal svandt i 2. halvår 2012 til 108.000 - mod 125.000 året før. Oplagsmæssigt er det især gået stærkt nedad siden 2010, hvor oplaget i 2. halvår var på godt 28.300, men i 2. halvår 2011 var dykket til godt 22.300. I 2. halvår 2012 lå oplaget på godt 19.300 eksemplarer.

Aller Media vil ifølge meddelelsen forsøge at lancere nye print og digitale medier til den attraktive unge målgruppe, Bazar har henvendt sig til. Ifølge udgiverdirektør Per Ingdal er det endnu for tidligt at være mere konkret om disse projekter.

Sidste nummer af Bazar udkommer den 20. juni.

Bazar er det seneste af en række printmedier målrettet unge, der har måttet lukke de senere år. I 2011 lukkede Egmont Magasiner konkurrenten 'Sirene', og sidste år trak Aller Media stikket til gratismagasinet 'Chili'.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også