Printmedier til unge ramt af lukninger

Endnu et printmedie går i døden, når gratismagasinet Chili efter mere end 20 år i trykken udkommer for sidste gang i februar. Annonceindtjeningen var for dårlig og distributionen for dyr, lød begrundelsen fra udgiveren Aller Media.
MediaWatch

Endnu et printmedie går i døden, når gratismagasinet Chili efter mere end 20 år i trykken udkommer for sidste gang i februar. Annonceindtjeningen var for dårlig og distributionen for dyr, lød begrundelsen fra udgiveren Aller Media.

Tidligere på måneden blev Urban ramt af øksen, da Berlingske Media - med nogenlunde samme begrundelse inklusiv sparekrav fra moderselskabet - lukkede gratisavisen efter ti år. I sommer sagde Egmont Magasiner farvel til modemagasinet Sirene, der var målrettet de helt unge kvinder.

Annoncører fravælger print til unge
På mediabureauet Mediacom, bekræfter print director Rasmus Møller, at annoncørerne ser andre steder hen end til tryk, når de skal nå de unge målgrupper.

“Flere af annoncebudgetter til for eksempel studieguides, der før per automatik røg til medier som Chili er gået online. De printmedier der er lukket havde faldende annonceindtjening, og de var meget målrettet unge,” siger Rasmus Møller.

Det skyldes, at de yngre målgrupper er blandt de mest digitalt aktive.

“Det giver annoncørerne en masse onlinemuligheder, som de bruger i stedet for,” siger Rasmus Møller.

Mange yngre læsere
I den seneste halvårsmåling havde Chili 153.000 læsere, mens Urban havde 276.000 læsere i december 2011, ifølge tal fra Gallup. Så på papiret er der unge, eller i hvert fald yngre, læsere til printmedier. Men det er alligevel ikke nok til at finansiere dem alene ved annoncer. Af samme grund har Aller-ungdomsbladet Vi Unge med 173.000 læsere sine vigtigste indtægter fra løssalg og abonnement.

“Det er en tendens, at annoncørerne starter med at udvikle kreative kampagner online frem for på print, når man vil nå de unge. Prisniveauet på printannoncerne er samtidig blevet kørt så langt ned, at det også er en af grundene til, at stikket blev trukket til Urban,” siger Rasmus Møller.

Forsker: Ligegyldigt om det er papir eller net
På RUC forsker professor Kim Schrøder blandt andet i medievaner og medieforbrug. Han finder det helt naturligt, at printmedier til unge og yngre læsere bukker under.

Hvis unge læser færre og færre printmedier, bliver det så ikke sværere at få dem til at begynde på det, når de bliver ældre?

“Det er altid kedeligt, når der forsvinder en titel i medieudbuddet, men jeg opfatter det ikke som bekymrende, at bestemte medieplatforme som printmedier forsvinder. Heller ikke ud fra forestillingen om, at unge så ikke vil læse printmedier senere i livet. Når man bort fra de økonomiske og forretningsmæssige omstændigheder ved for eksempel nyhedsproduktion, er det jo fløjtende ligegyldigt, om nyhederne udkommer på papir eller på nettet, for det er de samme nyhedsinstitutioner, som tv og dagblade, der laver dem” siger Kim Schrøder.

Han er i øjeblikket er i gang med at analysere resultaterne af en ny undersøgelse om medieforbrug.

“Den viser, at flere og flere får deres nyheder via digitale platforme enten på nettet på pc’en eller via mobiltelefonen. Printmedierne er i gang med en enorm rutschetur, og det er vanskeligt at forestille sig, at den slutter,” siger Kim Schrøder.

Unge er mest digitale
Ligesom Rasmus Møller finder han det indlysende, at printmedierne til unge holder hårdest for i øjeblikket, når det gælder lukninger.

“Alle mulige undersøgelser viser, at de unge er længst fremme i skoene med hensyn til smartphones, tablets og onlineplatforme i det hele taget.”

Men Kim Schrøder maner også til besindighed.

“Man skal passe på med at udråbe Urban til et ungdomsmedie. Den var en all round trafikavis med en vis overvægt af yngre læsere, men det er da beklageligt, at den avis, der havde lidt bedre fat i de unge, end de andre gratisaviser, er lukket.”

Printmedier får næppe nyt boom
Selvom den forretningsmæssige side af medierne ikke hører til Kim Schrøders forskningsfelt, tør han godt spå om, at selvom en gigantisk konjunkturvending skulle få annoncekronerne til at tilflyde medierne i større stil igen, vil det næppe kaste en masse nye printmedier af sig.

“Jeg har svært ved at se, at der skulle komme et nyt boom for printmedier. Kurven er nedadgående og spørgsmålet er, hvor langt forretningsmodellerne kan følge med, hvis ikke indtægterne fra online kan følge med de indtægter medierne mister på papir,” siger Kim Schrøder.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også