MediaWatch

Blogger: Ålen har vundet magtkamp med filmmagasin

Injuriesagen blev afblæst, men Peter Aalbæks angreb på filmmagasinet Ekko har trukket tænderne ud på det ellers branchekritiske magasin, skriver blogger Kim Pedersen.

Peter Aalbæk Jensens juridiske angreb på filmmagasinet Ekko blev aldrig til nogen retssag. Men truslerne erstatningskrav og Pressenævnssager har trukket tænderne ud på magasinet, der ellers er kendt for - med chefredaktør Claus Christensen i front - at vende den kritiske kanon mod de fleste aktører i filmbranchen. Det mener blogger på Ekko.dk, Kim Pedersen, der også er formand for Danske Biografer.

"Ekkos kritiske journalistik er blevet afløst af overdreven forsigtighed efter al balladen, som en overgang uretmæssigt fik lov til at true magasinets eksistens," skriver han på Ekko.dk.

Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen anklagede i efteråret magasinet for injurier og truede med både erstatningskrav på 250.000 og krav om at DFI skulle fjerne den årlige støtte på 400.000 kr. til bladet. Det ville reelt gøre det af med magasinet.  Uenighederne drejede sig om en artikel, Ekko bragte på sin hjemmeside i januar. Allbæk Jensen mente, at Ekko fejlagtigt omtalte et filmprojekt, som instruktøren Manyar I. Parwani tog penge for at caste skuespillere til (penge, som senere forsvandt sporløst), som et Zentropaprojekt.

Retssagen blev dog afværget. Alligevel har Aaalbæk Jensen vundet sin krig mod bladet, mener Kim Pedersen, der ikke kan finde eksempler på kritisk journalistik i den seneste udgave. 

"Der er hårdt brug for et kritisk Ekko i det statssubstituerede miljø, som den danske filmindustri jo repræsenterer, og den danske filmindustri burde modtage en kritisk presse fra Ekko med kyshånd. Alternativet til et kritisk Ekko er ikke eftertragtelsesværdigt," skriver han.

Claus Christensen siger til Jyllands-Posten, at Kim Pedersens kritik er "forvrøvlet".

Ekko udelukket fra pressevisning

Elbæk roser Ekko

Zentropa sagsøger Ekko-journalist og redaktør

Aalbæk vil sagsøge Ekko for injurier

 

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs