MediaWatch

Gratismagasinet Lime lukker og slukker

Contentbureauet OTW har valgt at lukke gratismagasinet Lime, som udkommer i samarbejde med Netto. "Tiden er en anden - annoncemarkedet er et andet," lyder begrundelsen fra udviklingsdirektør Jeppe Veddinge.

Foto: Lime

Når Lime udkommer i dag 5. august i Nettos butikker, bliver det gratismagasinets sidste udgave. Det oplyser contentbureauet OTW, som producerer magasinet, i en pressemeddelelse.

Begrundelsen lyder, at udgifter og indtægter ikke længere hænger sammen.

"Den forretningsmodel, som Lime er bygget op omkring, er ikke levedygtig længere. Den har virket i mange år, men tiden er en anden – annoncemarkedet er et andet. Derfor opsagde vi kontrakten med Netto tilbage i marts," siger Jeppe Veddinge, udviklingsdirektør i OTW.

Lime har eksisteret i 17 år, og ifølge Kantar Gallups måling af magasinets læsertal havde magasinet 238.000 læsere i hele 2020. I 2018 var tallet 228.000.

"Så selvfølgelig er det trist og drønærgerligt både for os, for Netto og for de mange kunder og læsere. Men det er dyrt at være gratis, og forretningsmodellen har været udfordret gennem alt for lang tid," siger udviklingsdirektøren i meddelelsen.

Udover Lime udgiver OTW også det annoncefinansierede magasin Skøn i samarbejde med Matas.

OTW's sidste årsregnskab, som løber fra 1. oktober 2019 til 1. oktober 2020, viser et undskud på 5,4 mio. kr. på bundlinjen ud af en bruttofortjeneste på 23 mio. kr. Driftsresultatet landede på -8,5 mio. kr.

OTW er en del af det Aller-ejede bureaunetværk Ahead Group.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs