MediaWatch

Se og Hør-sagen: Kendisser får ingen godtgørelse for tys-tys-snageri

En stribe kendte danskere har været udsat for grove krænkelser, men har ikke krav på godtgørelse, afgør byret.

Foto: Joachim Adrian/Politiken/Ritzau Scanpix

Seks kendte danskere har fredag i Københavns Byret fået afvist krav om godtgørelser for Se og Hørs krænkelser mod dem ved bladets brug af tys-tys-kilde.

Retten finder, at samtlige seks kendisser, som havde sagsøgt Aller, tidligere chefredaktører og tys-tys-kilden, har været udsat for grove krænkelser af deres privatliv.

Men krænkelserne giver dem ikke ret til en økonomisk godtgørelse, lyder det i dommen.

I stedet skal de seks - musikproducer Remee, komiker Casper Christensen, skuespiller Iben Hjejle, tidligere tv-vært Line Baun Danielsen, fotograf Martin Jørgensen og model Oliver Bjerrehus - betale sagens omkostninger.

Line Baun Danielsen har overværet sagen i retten. I hendes tilfælde gav tys-tys-kilden 43 oplysninger om hendes kreditkort videre.

"Det er en sort dag for retfærdigheden. Jeg er ikke overrasket over resultatet, men jeg havde selvfølgelig håbet på noget andet," siger hun fredag.

Roman satte Se og Hør-sag i gang

Årsagen til den manglende godtgørelse for krænkelserne er blandt andet, at det ifølge retten ikke kan lægges til grund, at der var tale om en systematisk eller kontinuerlig overvågning.

Derudover mener retten, at der kun har været offentliggjort få artikler på baggrund af de ulovligt indhentede oplysninger.

"Uanset at sagsøgerne har været udsat for grove retsstridige krænkelser, finder retten efter en samlet vurdering, at krænkelserne efter deres karakter og omfang ikke er egnet til at påvirke deres selv- og æresfølelse," fremgår det af dommen.

Sagen om de kendtes krænkelse af privatlivet begyndte at rulle for syv år siden, da tidligere journalist på Se og Hør Ken B. Rasmussen udgav romanen "Livet, det forbandede".

Heri skriver han, at ugebladet benyttede sig af en tys-tys-kilde til at overvåge kendte danskere ved hjælp af deres kreditkort.

Tys-tys-kilden var ansat i IBM, hvor han havde adgang til de kendtes transaktioner. Oplysningerne gav han videre til Se og Hør.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen har manipuleret med coronastøttemidler og blev politianmeldt, både Nent og Discovery gav store interviews og så viste en aktindsigt, at Google faktisk har forsøgt at få møde i kalenderen med Danske Medier om betalingsaftale. Alt det og meget mere får du her i ugens overflyvning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs