MediaWatch

Ugeaviser har udsigt til millionhjælp fra ny pulje – men mediehuse kan ramme støtteloft

De store regionale mediehuse fik millioner i kompensation for tabt annonceomsætning hos ugeaviser sidste forår. Med ny hjælpepakke kan de igen få dækket en del af tabet, men nyt loft sætter en øvre grænse for beløbet.

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Lokale ugeaviser, hvad end de udkommer digitalt eller på print, kan se frem til et plaster på et blødende annoncesår. Hjælpen kommer i form af en pulje på 40 mio. kr., som et flertal i Folketinget blev enige om fredag.

Den hjælpende økonomiske hånd til ugeaviserne er i kroner og ører mindre end den hjælpepakke, som kompenserede medier for tabt annonceomsætning i foråret 2020. En gennemgang af en foreløbig opgørelse over støttemodtagere, som MediaWatch omtalte i december, viser, at ugeaviserne i den forbindelse modtog godt 60 mio. kr. i kompensation – altså omkring 50 pct. mere, end der er afsat med den nye pulje.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs