MediaWatch

Egmont Publishing skifter interesseorganisation

Magasinhuset bliver medlem af brancheforeningen Dansk Erhverv, efter organisationen sidste år valgte at opruste sin indsats inden for medieområdet.

Foto: Klaus Rudbæk/Egmont Publishing

Dansk Erhverv udvider medlemslisten inden for medieområdet med en tung aktør.

Egmont-koncernens bladforretning Egmont Publishing har valgt at flytte sin interessevaretagelse over til erhvervsorganisationen, der repræsenterer et bredt udsnit af virksomheder, heriblandt medieselskaber som Nent, Discovery, Bauer og Danske Forlag.

Egmont Publishing har tidligere været medlem af de private mediers brancheorganisation Danske Medier, men valgte for nogle år siden at melde sig ud. Siden har selskabet været medlem af Dansk Industri.

Det strategiske ryk i Egmont Publishing over mod e-commerce og marketing services, som der er investeret stort i som modtræk til den vigende printforretning, har ifølge adm. direktør Klaus Høeg-Hagensen været en medvirkende faktor til skiftet.

"Som virksomhed passer vores nye position derfor godt ind i et medlemskab af Dansk Erhverv. Vi har også bemærket, at Dansk Erhverv er blevet mere opmærksomme på at tale mediernes sag. Derfor håber vi også, at Dansk Erhverv vil kunne tale vores interesser i forbindelse med et kommende medieforlig," siger Klaus Høeg Hagensen i en pressemeddelelse.

Fokus på medieområdet

Siden efteråret har Dansk Erhverv opprioriteret medieområdet, som er led i en ny strategi. I den forbindelse blev Charlotte Enevoldsen udpeget til en nyoprettet stilling som fagchef for medier og kreative erhverv. Hun er samtidig sat i spidsen for et udvidet mediepolitisk udvalg i Dansk Erhverv, hvor distributører, broadcastere og indholdsproducenter er repræsenteret, og som skal give organisationen en stærkere stemme at byde ind med, når et nyt medieforlig forhandles.

"Det er en kombination af, at vi er i gang med at implementere en ny strategi, hvor medieområdet er udvalgt som et af vores nye indsatsområder. Derudover har vi fået en del nye medlemmer på området, og der er formentlig flere på vej. Derfor har vi valgt at prioritere området - vi kan se, det er et vækstområde," fortalte hun i oktober til MediaWatch.

Adm. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, er ikke overraskende glad for at kunne føje Egmont Publishing til listen over medlemmer.

"Medieområdet fylder mere og mere i Dansk Erhverv, og mediepolitik blev sidste år prioritet som et nyt indsatsområde. Vi ser frem til et både spændende og frugtbart samarbejde med Egmont Publishing, som jo netop er en stærk publicistisk medievirksomhed," udtaler Brian Mikkelsen i meddelelsen.

Ud over Egmont Publishing driver Egmont også Nordisk Film, der er en nøglespiller på film- og biografmarkedet og forlag som Lindhardt og Ringhof. Derudover ejer Egmont TV 2 i Norge, der svarer til TV 2 Danmark. 

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs