En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
05.05.2020kl. 12.24

Debat: Aviser og magasiner bør stå sammen

Danske medier bør forud for medieforhandlingerne skabe en omvendt corona og stå sammen, men ikke hver for sig. Sådan lyder opfordringen fra Per Lyngby, tidligere formand for Danske Medier, i en replik til Aller, Egmont og Grakom, efter spørgsmålet om digital nulmoms er bragt på banen igen.
Foto: Lars Pauli/Nordjyske Medier
Foto: Lars Pauli/Nordjyske Medier
AF PER LYNGBY, FHV. FORMAND FOR DANSKE MEDIER OG EUROPEAN NEWSPAPER PUBLISHERS’ ASSOCIATION, TIDL. ADM. DIREKTØR OG CHEFREDAKTØR FOR NORDJYSKE MEDIER

DEBAT | Hvor er det ærgerligt, at Egmont Publishing og Aller Media støttet af Grakom igen skyder mod resten af mediebranchen og Folketinget, selvom det måske ikke er hensigten, i et debatindlæg mandag. Bonnier Publications, som er den tredje store magasinudgiver i Danmark, deltager ikke.

Måske skyldes det, at Bonnier har valgt en anden vej ved at melde sig ind i Danske Medier ved foreningens stiftelse i 2012. Det gjorde Egmont og Aller også, men de forlod den i 2018 i utilfredshed med ikke at få bred nok opbakning. Dermed placerede de sig igen i skyttegravene.

Inden de blev medlemmer af Danske Medier, havde de i årevis sammen med Bonnier ikke alene argumenteret for ligebehandling af moms. De krævede i kampens hede, at dagbladene skulle pålægges moms, når magasinerne ikke kunne få fritagelse.

De har set fra min stol været optaget af erhvervsstøtte og -lempelser. Udfordringen har været, at Danske Mediers profil også er journalistisk og publicistisk, hvilket har haft mindre værdi for Aller og Egmont end de økonomiske vilkår.

Hensynet til borgerne

Magasinerne har i årenes løb sagt, at især dagbladene er trådt ind på deres enemærker med livsstilsstof, hvilket gør det urimeligt, at de forskelsbehandles økonomisk. Men dagbladene og andre har altid bragt livsstilsstof. Allerede i 1930'erne begyndte eksempelvis chefredaktør og senere ejer af Aalborg Stiftstidende, Alf Schiøttz-Christensen, at bringe ungdomsstof i avisen.

Selvom magasinerne har opgivet at føre sag mod den danske stat med hjælp fra EU-Kommissionen, er de på galt spor. Folketingets argument for omsfritagelse i 1962 og siden momsfritagelse i 1967 var hensynet til borgerne og demokratiet – ikke medievirksomhederne. Folketinget ville ikke beskatte det frie ord i nyheds- og debatformidling, som dengang var dagbladenes og nu også online-mediernes styrke.

Nulmomsen omfattede og omfatter alene bladsalg og ikke annoncesalg eller andre indtægter. Det er en særlig momsfritagelse, som betyder, at dagbladene og nu også digitale medier slipper for at være skatteopkrævere for staten hos abonnenter eller medlemmer.

Folketinget ville heller ikke gøre forskel på, om man som abonnent boede midt i København eller i Vestjylland, når man skulle klædes på til at deltage aktivt i demokratiet. Derfor gav staten portostøtte til postvæsenet, hvilket sikrede samme lave distributionspris over hele landet.

Det ophørte, da EU-Domstolen underkendte ordningen, fordi det var konkurrenceforvridende at give statsstøtte til en virksomhed, som blev delvist privatiseret under navnet Post Danmark og senere Postnord. Siden blev tilskuddet givet direkte til de berørte dagblade og nu om dage som støtte til egenproduceret redaktionelt indhold i både trykte og digitale nyhedsmedier.

Et vigtigt krav er, at det redaktionelle stof primært behandler politiske, samfundsrelaterede og kulturelle temaer. Det er problematisk i forhold til magasinernes redaktionelle indhold.

Samme økosystem

Det ændrer dog ikke ved, at alle medier i Danmark indgår i det samme økosystem – radio, tv, online, dagblade, specialblade, ugeaviser samt magasiner og ugeblade. Private værdibaserede, samfundsorienterede, publicistiske medier og statslige public service-medier, som jævnligt skal aflægge rapport til Radio- og tv-nævnet, som er nedsat af kulturministeren.

Alle medier – også magasinerne – skal huske, at der er en lang, stolt tradition for, at Folketinget fra højre til venstre i salen og på kryds og tværs af værdipolitiske holdninger har ét fælles ønske: kvalitet og mangfoldighed i medierne.

Man skal kunne se demokratiet i medierne, altså det frie ord, den uafhængige nyhedsdækning og opinionsdannelsen. Man skal også kunne se medierne i demokratiet – med pressefrihed, uafhængighed af myndigheder og borgernes frie valg af medier.

Det kæmper Danske Medier for. Det ved Bonnier, som er medlem, og det ved Aller og Egmont også godt. Derfor er det en dristig strategi at gøre moms- og mediestøtteregler til kun et spørgsmål om lige konkurrence på mediemarkedet.

Det kan Folketinget i princippet være ligeglad med. Tinget er formentlig mere optaget af konkurrencen fra mediernes kvotekonger, de globale techgiganter, inden de rydder havbunden for alt liv.

Stå sammen - men ikke hver for sig

Man kan komme langt med en konstruktiv tilgang, som magasinerne signalerer, at de har forud for medieforhandlingerne. Men de truer samtidig med igen at klage til EU-Kommissionen, hvis ikke medieforliget går deres vej.

Medierne bør forud for medieforhandlingerne skabe en omvendt corona: Stå sammen, men ikke hver for sig. Det må Danske Medier og magasinerne kunne finde ud af, mens tid er.

Ellers får Folketinget svært ved at enes om en bred, bæredygtig medieaftale. Og endnu værre: Folketinget kan vælge at pille enkelte ud af flokken, uden at resten brokker sig.

Relaterede artikler:

  • Foto: PR/Egmont Publishing

    Magasinhuse trækker klage om digital nulmoms tilbage - håber på dansk løsning

    For abonnenter

  • Forfatterne bag indlægget, Thomas Torp (tv), direktør for Grakom, Klaus Høeg-Hagensen, adm. dir. for Egmont Publishing og adm. direktør for Aller Media, Charlotte Ripabelli, mener bl.a., at den digitale moms bør udvides | Foto: Niels Hougaard/Ritzau Scanpix/Egmont Publishing/Aller Media

    Debat: Gør konkurrencen mellem danske medier mere fair

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Henrik Montgomery/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år

For abonnenter

Photo: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

”Vi har været bevidste om dobbeltarbejdet, men har aktivt valgt det til, fordi det var vigtigt, begge områder stod så stærkt som muligt,” siger TV 2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors, om ændringer.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 

For abonnenter

Foto: Pr/aller Media A/s
Ugeblade & Magasiner

Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena"

Stigende pres fra udgifter til print og opbremsning i køb af blade har understreget behovet for at udbygge det digitale fodfæste for Aller Media, fortæller adm. direktør Charlotte Riparbelli.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere – 6. feb.
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 6. feb.
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 6. feb.
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 6. feb.
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 6. feb.
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 6. feb.
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 6. feb.
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 6. feb.
  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 6. feb.
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 6. feb.
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 6. feb.
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 6. feb.
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 6. feb.
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 6. feb.
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren IT Supporter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • SoMe Manager

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge