MediaWatch

Femina får medhold i Landsretten i sag om krænkelse af varemærkerettigheder

Landsretten har omstødt en afgørelse fra Sø-og Handelsretten og har givet Aller Media og ugebladet Femina medhold i, at det var ok at bruge en formulering i bladet, der også er blomsterfirmaet Interfloras slogan. 

Foto: PR/Aller Media A/S

Det var inden for skiven juridisk, da ugebladet Femina i to sammenhænge brugte formuleringen "Sig det med blomster" på siderne. Det har landsretten afgjort i dag, torsdag, skriver Aller Media i en pressemeddelelse.

Feminas brug af formuleringen, der i mange år har været payoff for blomsterfirmaet Interflora, fik Interflora til at rejse en sag om krænkelse af varemærkerettigheder. Den påstand fik Interflora i første omgang medhold i, da Sø- og Handelsretten behandlede spørgsmålet i 2018.

Aller Media og Femina tog efterfølgende sagen videre til Landsretten, og her er vurderingen altså en anden. Det er en vigtig, principiel afgørelse, mener Charlotte Riparbelli, adm. direktør for Aller Media.

"Som medier og publicister er vi i vores fag dybt afhængige af, at man som journalist frit kan ytre sig og formidle, uden at skulle tvinges til at censurere sit arbejde af kommercielle brands," siger Charlotte Riparbelli i pressemeddelelsen.

For Dansk Journalistforbund, der har bistået daværende chefredaktør for Femina Camilla Kjems og Aller Media i sagen, har afgørelsen også et principielt perspektiv, lyder det.

"Det ville være have haft uoverstigelige konsekvenser, hvis Sø- og Handelsrettens dom var blevet stadfæstet, og journalister fremover skulle tjekke de knap 1 mio. ordmærker, som er gyldige i Danmark, når de skrev artikler. Redaktionelt indhold er fri for kommercielle interesser og skal derfor ikke stå til regnskab for varemærkeloven," siger advokat Anders Sevel Johnsen fra DJ i pressemeddelelsen.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs