Samarbejde med DSB sender Egmont-indhold ud til en halv million rejsende

Egmont Publishing har indgået et samarbejde med DSB, der betyder, at indhold fra bl.a. Euroman og Alt for damerne bliver gjort tilgængeligt for 600.000 DSB Plus-kunder. Muligheden for at møde nye kunder er en del af baggrunden for samarbejdet.
Foto: Scanpix Ritzau/Dennis Lehmann
Foto: Scanpix Ritzau/Dennis Lehmann

Egmont Publishing vil gerne nå ud til nye, potentielle kunder, som medie- og magasinhuset ellers ikke har kontakt til i dag, mens de danske statsbaner, DSB, gerne vil gøre sit loyalitetsprogram DSB Plus mere attraktivt for de danske pendlere.

Det er baggrunden for et samarbejde mellem parterne, der blev indledt i efteråret og gør det muligt for knap 600.000 DSB Plus-kunder at få gratis adgang til udvalgt indhold fra 10 Egmont-udgivelser, heriblandt Eurowoman, Euroman, Her og Nu og Alt for damerne samt digitale platforme som alt.dk.

"For os handler det om at møde vores brugere, hvor de er, ligesom det selvfølgelig er interessant for os at komme i kontakt med nye brugere, som vi ellers ikke har kontakt med i dag. Og så giver det os mulighed for at møde brugerne i en anden læseoplevelse – altså når de er på farten," siger Stefan Krogh-Hansen, chef for salg og marketing i Egmont Publishing.

"Det giver os blandt andet noget læring og indsigt i, hvordan vi kan henvende os til den kundegruppe fremadrettet," uddyber han med henvisning til, at Egmont i forbindelse med samarbejdet har udviklet en ny digital læseplatform til DSB.

Hverken Egmont eller DSB ønsker at oplyse de økonomiske aspekter af samarbejdet. Den nuværende samarbejdsaftale løber frem til udgangen af 2018.

Ny platform tilpasser sig brugeren

Eftersom DSB ifølge egne oplysninger har lige under 600.000 Plus-kunder, er det et relativt bredt segment, Egmonts indhold når ud til gennem det nye samarbejde. Den udfordring har Egmont forsøgt at løse ved at bygge en platform, der minder om den måde, som Facebooks nyhedsfeed er skruet sammen på, hvor indhold, der ifølge en algoritme vurderes at have stor interesse for brugeren, får en fremtrædende placering.

"Baseret på hvilke interesser vedkommende har angivet under oprettelsen af sin bruger, udvælger algoritmen indhold, som passer til de interesser, eksempelvis mode eller gossip. Efterhånden som du konsumerer indholdet, tilpasser algoritmen sig dig og det, som du gennem din læsning har vist, du foretrækker," siger Stefan Krogh-Hansen og tilføjer, at Egmont i den forbindelse har indbygget en stribe features i platformen, som bl.a. registrerer, hvor lang tid pendlerne bruger på at læse en artikel, og hvad der skal til for at ramme brugere på farten.

"Det er interessant for os at få noget læring på området for at finde ud af, hvordan vi bedst kan henvende os til dén kundegruppe fremadrettet."

Løssalget er ikke i fare

Stefan Krogh-Hansen afviser, at samarbejdet risikerer at æde en del af magasinhusets løssalgsforretning.

"Det er en anden type oplevelse at konsumere indhold på en skærm i forhold til en magasinoplevelse. Det er to forskellige ting, hvor magasinoplevelsen har det her lukkede format, som du kan sidde og fordybe dig i, og som er en mere visuel oplevelse. Det digitale format er mere "Facebook"-agtigt, som du kan scrolle ned igennem. Du kan selvfølgelig også fordybe dig i enkelte artikler, men det er mere enkelt," siger han.

Der er ikke er noget eksternt annoncesalg knyttet til platformen, der dog stadig vil indeholde annoncer fra DSB og Egmonts magasiner. Der bliver derfor ikke hentet annonceindtægter gennem samarbejdet. Forretningspotentialet ligger i stedet i de nye kunder, som Egmont Publishing når ud til, lyder det.

"Det er klart, det altid er interessant at nå nogle nye brugere. Så må vi efterfølgende se på, hvordan vi kommercialiserer området," siger Stefan Krogh-Hansen, som understreger, at selvom Egmont ikke på nuværende tidspunkt har flere lignende samarbejder, ser han det som et interessant forretningsområde at arbejdere mere med i fremtiden.

"Det er en interessant måde at udkomme på, og vi ser lige nu på, om der kan ligge andre former for samarbejder i den stil i fremtiden."

DSB: Vi har flere mediesamarbejder

Fra DSB's side ligger fidusen ved samarbejdet i en målsætning om at skabe mere værdi i sit såkaldte loyalitetsprogram, DSB Plus, fortæller Aske Wieth-Knudsen, underdirektør og chef for DSB Produkt.

"Overordnet set handler det om at skabe en tættere relation mellem DSB og vores kunder. Vi vil gerne gøre mere ud af vores loyalitetsprogram og vores medieindhold heri, for hvis man er daglig pendler, så når man nok at bladre gennem "Ud og Se", som udkommer en gang om måneden, en del gange," siger han.

Derfor har DSB allerede gennem de seneste år haft etableret mediesamarbejder med både musikselskabet Warner Music, som giver adgang til særlige playlister under togturen for DSB Plus-kunder, samt bogstreamingtjenesten Politiken Books, som JP/Politikens Hus lancerede sidste år. Her får togrejsende adgang til en gratis e-bog hver måned.

Udvidelsen af medieporteføljen med Egmonts magasinindhold er et forsøg på at gøre loyalitetsprogrammet mere attraktivt. Hvor hyppigt indholdet bliver brugt af Plus-kunderne, har Aske Wieth-Knudsen ikke umiddelbart en opgørelse over, men det er "en del", lyder det.

"Vi følger selvfølgelig løbende op på det. Foreløbigt kan jeg sige, at kunderne har taget rigtig godt imod indholdet, og det har markant øget trafikken på bl.a. vores Plus-site."

Han udelukker ikke, at DSB indgår flere mediesamarbejder i fremtiden, men han kan ikke sige noget om, hvorvidt togselskabet er i dialog med potentielle partnere på nuværende tidspunkt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også