Discovery og Sky strides om ny tv-aftale

En ny distributionsaftale i Storbritannien er endt i en offentlig strid mellem de to parter. Begge mener, at modpartens krav er unfair.
Foto: PR-foto
Foto: PR-foto

Tv-koncernen Discovery Networks truer med at trække sine kanaler fra den britiske distributør Sky, efter at parterne er havnet i en strid om en ny distributionsaftale. Det skriver Deadline.

Ifølge Discovery har Sky afvist at betale en "fair pris" for selskabets kanaler. Discovery påstår, at koncernen får mindre i betaling fra Sky for dets kanaler, end tv-koncernen fik for 10 år siden, selvom Skys kunder betaler mere for tv-pakkerne i dag.

Koncernen truer derfor med at trække sine 12 kanaler fra Sky. Kanalerne inkluderer bl.a. Animal Planet, TLC, Eurosport og Discovery Channel.

"Vi mener, at Sky udnytter, hvad vi betragter som dets dominerende markedsposition til at fremme sine egne kommercielle interesser på bekostning af seernes og de uafhængige broadcasters," lyder det fra Discovery Networks' britiske topchef Susanna Dinnage i en udtalelse ifølge Deadline.

Sky: For høj pris

Skys udlægning af sagen er en anden. Ifølge tv-distributøren forlanger Discovery 1 mia. pund (8,7 mia. kr.) for kanalerne. En pris, som Sky ikke mener er fair.

"Vi var parate til at betale en fair pris for Discovery- og Eurosport-kanalerne og investere mere i disse kanaler for at gøre det endnu bedre for vores kunder. Vi har tilbudt flere hundrede millioner pund til Discovery, et amerikansk selskab til en værdi af 12 mia. dollar, men det var ikke nok. De har bedt Sky Group betale tæt på 1 mia. pund for deres portefølje af kanaler, hvoraf mange er nedadgående," udtaler en talsmand for Sky til Deadline.

Sky erkender, at kunderne risikerer at undvære Discoverys kanaler.

"Desværre må vi forberede Discovery på at fjerne dets kanaler fra Skys kunder, som de har truet med. Det er Discoverys beslutning at gøre dette, ikke vores. Vi forlod aldrig forhandlingerne, og de er ikke kommet tilbage til os, siden de offentligt fremsatte deres trusler i denne uge (sidste uge, red.)," siger Sky-talsmanden.

Discovery og Sky har indtil 31. januar til at finde en løsning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også