MediaWatch

Serier om vildmarken er populære hos tv-kanaler

Menneskets kamp mod den uforudsigelige natur skaber godt tv-drama. Vildmarksserier er udtryk for en tendens til at fokusere på det ekstreme, mener medieprofessor.

Hans Edinger/AP/Polfoto
Foto: Hans Edinger/AP/Polfoto

Discovery har i aften premiere på ny serie om helikopterredningsfolk i Himalaya. Med et millionbudget og et rekordstort mandskab til at få optagelserne i hus, var "Everest Rescue" en af Discovery Channels største satsninger i 2016. Det skriver Berlingske.

Fokusset på kampen mod naturen og overlevelse i vildmarken falder helt i tråd med en af tidens dominerende trends inden for reality-tv, fastslår medieforsker.

"Udfordringer er kernen i reality-TV. Det har altid fascineret at se folk blive udfordret. Helt tilbage fra et af de første reality-TV-programmer, "House 1900", om en familie, der i tre måneder skulle forsøge at leve, som man gjorde i begyndelsen af 1900-tallet, har genren beskæftiget sig med, hvad der sker med mennesker, når de forlader den moderne civilisation. Og der er noget særligt ved naturen, hvor det ukendte skaber et ekstra spændingsmoment. Klarer de den nu, hvad med vejret og så videre?" siger Anne Jerslev, professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet, til Berlingske.

Den nye serie om redningsfolkene i Himalaya er langt fra den eneste udsendelse med mennesket-mod-naturen-temaet, som danske tv-seere kan opleve for tiden. I begyndelsen af året havde DR3 premiere på serien ”Alene i Vildmarken”, og ”Robinson Ekspedition” kører videre med succes på TV3.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere