Amazon Prime kan få flere til at fravælge kabelpakken

Medieanalytiker vurderer, at ny streamingtjeneste er yderligere et skridt væk fra gammeldags tv-distribution.
Foto: Reed Saxon/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Reed Saxon/AP/Polfoto/Arkiv
RITZAU

Danske medieforbrugere har med streamingtjenesten Amazon Prime - der åbner for danske kunder onsdag - fået endnu et argument for at droppe deres tv-pakke.

Og det vil endnu flere end hidtil formentlig benytte sig af, vurderer digital medieanalytiker Claus Bülow Christensen fra Zibra Digital Media Group.

"Amazon Prime er den største konkurrent for Netflix globalt set. Men der er ingen tvivl om, at det er de lokale tv-udbydere herhjemme, der kommer til at mærke det mest. For Amazon tilbyder rigtigt meget indhold til en meget lav pris," siger han om den nye tjeneste, der koster cirka 45 kroner om måneden.

Han vurderer, at man i en husstand, som eksempelvis i forvejen betaler for Netflix og HBO Nordic, godt kan klemme Amazon Prime ind i budgettet uden at skære noget andet fra.

"Men det er til gengæld yderligere brænde på det bål, der får danske husstande til at vælge en kabelpakke fra. Derfor tror jeg, at vi i 2017 vil se nedsmeltningen af den gamle tv-verden fortsætte," siger han.

Den nye tjeneste tilbyder tv-serier og film, hvoraf en del er produceret af Amazon selv og derfor udelukkende kan tilgås via et Amazon Prime-abonnement.

Blandt andet "The Grand Tour", hvor de tre tidligere værter fra bilmagasinet "Top Gear" er genforenet.

Amazon begyndte som en internetboghandel, men har siden udviklet sig til at være et gigantisk onlinesupermarked, hvor man købe få mellem himmel og jord.

Samtidig har selskabet opbygget en stor kapacitet inden for web-lagring og streaming.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også