Dyrby: "Mange News-beslutninger var rettet mod den digitale verden"

TV 2 News fyldte 10 år i går. Michael Dyrby, tidligere nyhedsdirektør på TV 2, ser i dette indlæg tilbage på, hvad nyhedskanalen kan lære mediebranchen.
TV 2 News gik i luften 1. december 2016. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
TV 2 News gik i luften 1. december 2016. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv
MICHAEL DYRBY, SELVSTÆNDIG RÅDGIVER OG PRODUCENT HOS MONDAY

Lagkagen er ved at være spist, og fejringen af 10 år med TV 2 News må være slut. Men hvis du ikke har fået forstoppelse, kommer her fire væsentlige læringer til mediebranchen - for News er stadig en god medie-case.

Selvom TV 2 News kom til verden, før branchen blev digital, var mange af beslutningerne - set i bakspejlet - rettet mod den digitale verden. Mange af beslutningerne var bevidste - andre var rent held. Jeg ved det, for jeg var med hele vejen og lidt før.

News var tænkt som internettet

Dagen inden premieren på TV 2 News i 2006 var det tvivlsomt, at News seermæssigt ville blive en succes. Eneste succesparameter dengang var, at et program opnåede en million seere. News ville aldrig komme i nærheden af de tal, hvis man målte kanalen som andre kanaler.

Løsningen blev, at News skulle måles som internettet, hvor man måler antal unikke brugere. Denne feberredning dagen før gav ro i forhold til virkelig små seertal på kanalen. Det skabte samtidig en klarhed hos alle på holdet, at News var en usædvanlig tv-kanal - snarere en strøm af nyheder, hvor du som bruger kunne komme og gå. Forretningsmodellen med kabelindtægter og annoncører som partnere havde sikret den kommercielle succes, hvorimod den nye målemetode gjorde det muligt selv at udnævne seer-succesen.

News fokuserede indholdet smalt

De fleste ved 10-året har glemt, at det første halve år var tæt på en katastrofe. I 2006 var nyhederne dominerende og 19 Nyhederne suverænt den mest sete nyhedsudsendelse. Det var derfor nærliggende at tage den succes-recept og forlænge til News. Det skete ud fra devisen: "Vi laver bare en 19 udsendelse 24 timer i døgnet. Det bliver godt."

Det var helt forkert tænkt. Det var kedeligt, og der var ikke folk nok til den model. Først efter otte måneder fandt News recepten og fokuserede indholdet på breaking news, dansk politik, finans og rolling news. De dage, hvor der ikke var breaking, måtte News selv opfinde noget, der kunne "rulle". Tydelig fokus gav passion og retning.

Journalistik efter standarder

News er en nyhedsfabrik, hvor det personlige præg er fjernet. Når man udkommer "først 24 timer i døgnet" er det en maskine, hvor udelukkende værter præger fladen. News blev født med den nyeste teknologi og alt blev automatiseret - lige fra studiekamera til grafikproduktion.

To gange har News været igennem en regulær lean-proces for at optimere produktionen. Afgørende har dog været, at journalistikken bekender sig til en lang række af standarder. Det er defineret i detaljer, hvordan der skal produceres journalistik, når der eksempelvis er breaking news. Standarderne skaber klarhed og sikkerhed. Det er gentagelsen, der får alle tandhjul til at virke og får direkte udsendelser til at være kompetente og professionelle.

News blev international på dansk

News blev skabt ud fra forbillederne BBC, Sky News og CNN, som var de dominerende nyhedskanaler i 2006. Kanalen kom derfor til at hedde TV 2 News og ikke Nyhedskanalen, som var "runner up", fordi kanalen skulle være international og låne brandværdi fra forbillederne.

Det kom til at hedde "breaking news" og ikke "seneste nyt", fordi News ville være international. Den internationale dækning med danske stemmer har derfor altid præget News og været afgørende for, at tv-kanalen fik stor medvind af den globalisering og digitale udvikling, som har ramt verden de seneste 10 år.

TV 2 News har haft medvind af de mange opsigtsvækkende nyhedsbegivenheder, der har ramt os alle i de seneste 10 år. Men News har også grebet mulighederne med den teknologiske udvikling, der har gjort det muligt at sende live fra hele verden.

De næste 10 år bliver derimod præget af den udvikling, der foregår digitalt. I de kommende år er tendenserne mobil, social og streaming. Det retter brugerne sig efter, og det er her, at TV 2 News de næste 10 år skal finde sin kommende identitet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også