Nye seertal på trapperne

Fra årsskiftet moderniseres seertallene fra Kantar Gallup, så de også inkluderer tv-forbruget på nettet.

En ny generation af seertal kommer på markedet til januar, skriver Berlingske Business. Fra 2017 bliver målingen af tv-markedet mere tidssvarende, når online streaming af programmer bliver føjet til.

"Med den nye Seerundersøgelse får vi målt sening af tv-indhold, især onlinesening af tv, som ikke opfanges med tilstrækkelig præcision med den nuværende måling, og vi måler sening i husstande, som har fravalgt et traditionelt tv-apparat. Det vil give ændringer i seertal og seerandele, men det er endnu for tidligt at komme med mere præcise forudsigelser om konsekvenserne af ændringerne," siger Alexander Nielsen, head of audience measurement hos TV 2 Analyse og formand for styregruppen bag den nye seermåling, der består af de otte største tv-stationer og Kantar Gallup.

Den nye seertal er den anden ny måling, der kommer på markedet for at afspejle det reelle styrkeforhold mellem medierne og deres tilbud i en digital verden.

I august så en ny og længe ventet måling af mediernes online trafik dagens lys, mens radiomarkedet endnu afventer en tilsvarende opgradering af de eksisterende lyttertal, så den forskudte radiolytning på nettet og podcast-forbruget tælles med. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også