Netflix sætter fut på salg af tv i superformat

Tv-producenten Samsung meddeler, at det stigende salg af 4K-skærme skyldes Netflix. Panasonic og Sony er enige.
RITZAU

Selv om det kun er fem til seks år siden, at vi for alvor gik i gang med at udskifte vores gamle fjernsyn med nye HD-apparater med knivskarpe billeder, er forbrugerne nu allerede i gang med at skifte til de ultra højt opløselige 4K-skærme.

Det viser de nyeste tal fra branchen.

Flere producenter melder, at 4K-skærmene nu står for mere end halvdelen af salget. Det kan forbavse, fordi der endnu ikke findes danske tv-distributører, som kan levere signaler, som udnytter den høje opløsning.

Ifølge producenterne er det da heller ikke tv-kanalerne, men streamingtjenesterne med Netflix i spidsen, som får forbrugerne til at gå efter de nye 4K-apparater, der har en opløsning, som er godt fire gange så høj som almindelig hd.

Hos Samsung, som kalder formatet UHD, Ultra High Definition, mærker man helt tydeligt, at det er Netflix, som trækker salget af de nye skærme kraftigt op.

"Vi kan se, at Netflix udgør mere end alle andre til sammen, når vi registrerer, hvilke apps vores kunder aktiverer på deres tv. Samtidigt hører vi fra butikkerne, at folk specifikt spørger til, om skærmen kan vise Netflix i den høje opløsning," siger Claus Holm, der er dansk landechef for Samsung, som er det bedst sælgende tv-mærke i Danmark.

Hos to af de andre store producenter, Panasonic og Sony, er meldingen den samme.

"Det er især tjenester som Netflix og Youtube, som trækker salget op. I starten gik det langsomt, fordi der manglede indhold, men det har streamingtjenesterne nu rådet bod på," siger Calina Gavril, der er nordisk produktmanager hos Panasonic.

Hos Sony fortæller nordisk direktør Rik Willemse, at det, når det gælder de store skærme på 55 tommer eller mere, hovedsageligt er 4K-skærme, som langes over disken.

"Og da markedet især bevæger sig mod de større skærme, så er det også 4K, som udviklingen går retning af," siger han.

Og at det fortsat vil være streaming, som driver udviklingen, viser en nylig opgørelse fra brancheforeningen BFE, der blandt andet har tv-producenterne som medlemmer.

På nær Waoo og Viasat er der ingen af de store tv-distributører, som har umiddelbare planer om at inkludere 4K-kanaler i tv-pakkerne. Og foreløbigt er der kun bebudet en dansk 4K-kanal, nemlig en sportskanal fra Viasat.

/ritzau/

Danske Medier kritiserer krav om europæisk indhold

Netflix' kundevækst presset af prisstigninger

Neflix indgår aftale med tv-distributør

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også