MediaWatch

DR: OL er pengene værd

Knap 50 medarbejdere fra public service-stationen er akkrediteret til at dække OL, mens det svenske modstykke kun har sendt to mand, og norske NRK kun har købt få rettigheder.

Foto: Gregers Tycho/POLFOTO

Der er stor forskel på, hvordan de sommerens store sportsbegivenhed i Rio de Janeiro bliver dækket af public service-stationerne i Norden. Det skriver Jyllands-Posten, der har sammenlignet DR's dækning med stationens pendanter i Sverige og Norge.

DR sender ca. 600 timers tv fra OL samt en vedvarende strøm af radiotransmissioner, når P3 sender hver dag under legene fra eftermiddag til midnat. DR har afvist at sætte konkret beløb på, hvor meget rettighederne til legene har kostet, og hvor meget det har sat stationen tilbage at transportere 46 mand samt udstyr til Brasilien.

Finans har tidligere estimeret, at alene den sidste del er "udgifter for millioner", mens Jyllands-Posten estimerer, at rettighederne har kostet DR og TV 2 samlet 60 mio. kr. Dertil kommer udgifterne forbundet med produktion i både Rio de Janeiro og Danmark.

Ser man til Sverige, bliver opgaven håndteret ganske anderledes. Sveriges Television, den svenske pendant til DR, har sendt én journalist og én fotograf afsted til Brasilien, skriver Jyllands-Posten. Forklaringen er, at SVT ikke formåede at skaffe sig rettighederne til OL, bl.a. fordi svenskerne mente, at udgifterne blev "urimeligt store", på trods af at SVT generelt anerkender OL som værende kerne-public service.

I stedet blev rettighederne købt af Viasat for et beløb, som public service-stationen ikke ville eller kunne matche, så OL i stedet bliver transmitteret på Viasats svenske betalingskanaler.

I Norge har NRK kun få rettigheder til tv-billederne, mens den kommercielle station TV 2 Norge, der er ejet af Egmont-koncernen, transmitterer fra legene i Rio i stor stil.

Anders Kern Boje, underdirektør i DR Nyheder med ansvar for sportsområdet, forsvarer DR's store prioritering af OL med, at der er mange danskere, der er interesserede i legene. OL er "helt afgørende" public service.

"Jeg er ikke i tvivl om, at de (SVT, red.) også gerne ville have haft OL, men prissætningen er forskellig fra land til land afhængig af, hvad andre byder og hvilke samarbejder, man kan lave. Der er mange nationale forskelle. Vi synes, at OL er pengene værd. I hvert fald i denne omgang. Vi kan ikke garantere, at det vil gælde til enhver tid," siger han til Jyllands-Posten.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs