MediaWatch

Biografer slippes fri til at konkurrere på billetpriser

Aftaler, der giver brancheforeninger veto mod rabatter i biografer, skal ophæves, slår ny afgørelse fast.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Opdateret kl. 16.37 Det skal stå biograferne frit for at tilbyde deres kunder rabatter. Det slår en afgørelse fra Konkurrencerådet fast.

Tidligere har der hersket aftaler mellem brancheforeningerne Foreningen af Filmudlejere i Danmark og Danske Biografer, der har forhindret biograferne i at give rabatter på over 20 procent uden at spørge en af de to brancheforeninger om lov.

I afgørelsen har Konkurrencerådet påbudt de to brancheforeninger at ophæve de aftaler. Derudover har de to brancheforeninger fået forbud mod i fremtiden at lave lignende aftaler, der forhindrer rabatter til biografgængerne.

Afgørelsen betyder, at biograferne nu kan konkurrere på at have de laveste priser til glæde for kunderne. 

"Jeg håber, at biograferne i Danmark vil gribe den nye mulighed for at konkurrere på priser," siger Jakob Hald, der er direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. 

"Konkurrencerådets afgørelse åbner også gode muligheder for, at biograferne kan udvikle nye forretningskoncepter i kampen om at tiltrække flere biografgængere."

Formand kritiserer facit

I afgørelsen nævnes et eksempel, hvor Allerød Bio ville oprette en klippekortordning kaldet "Stjernefilmsklubben". Det afviste Foreningen af Filmudlejere i Danmark i en mail med henvisning til, at rabatten ville være større, end aftalen tillod.

Ifølge formanden for Danske Biografer, Kim Petersen, har Konkurrencerådet dog "skudt sig selv i foden", hvis hensigten er at skaffe biografgængerne flere rabatter.

Aftalen var ifølge Kim Petersen nemlig med til at finansiere mange af rabatterne til biografkunderne. Hvis biograferne holdt sig under loftet på 20 procent, gav filmudlejerne samme rabat til biograferne.

Uden aftalen frygter Kim Petersen, at filmudlejerne nægter at finansiere biografernes rabatter, hvilket vil gøre det sværere at sænke priserne for kunderne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs