MediaWatch

MTG lancerer gratis skandinavisk tv-tjeneste

MTG søsætter efter sommer en ny gratis streamingtjeneste, der skal rulles ud i hele Skandinavien.

"Familien fra Bryggen" er blandt de programmer, der bliver tilgængelige på Viafree. | Foto: Linda Johansen/Polfoto/Arkiv

MTG er på vej med en erstatning for TV3Play, som er tv-selskabets gratis streamingtjeneste. Det oplyser MTG i en pressemeddelelse.

Den nye tjeneste kommer til at hedde Viafree og vil blive udrullet i både Danmark, Norge og Sverige. Historien melder ikke noget om en præcis lanceringsdato, men Viafree bliver sat i søen "efter sommeren".

Indholdet på Viafree bliver programmer fra TV3-familiens kanaler såsom "Familien fra Bryggen" og "Paradise Hotel" samt indhold fra blandt andet Comedy Central og MTV. Derudover bliver indhold fra nogle af MTG's seneste indkøb som Zoomin og e-sportsselskabet ESL sat i spil på Viafree. Også Youtube-netværket Splay vil spille en rolle på den nye gratis tjeneste.

"Vi glæder os til at introducere Viafree til danskerne. Det er næste naturlige skridt i udviklingen af digitalt indhold, og vi ser det som en ny samlet destination af indhold, hvor alle er inviteret med. Vi gør vores gratis indhold så let og bredt tilgængelige som muligt, og vores ambition er at tiltrække andre indholdspartnere til Viafree, som kommer til at leve sideløbende med Viaplay, som jo er vores premium on demand betalings-tjeneste," siger Anders Oliver Andersen, digital direktør for den danske del af MTG, i pressemeddelelsen.

Indholdet er altså gratis, og indtægterne fra Viafree kommer fra annoncer. Det samme gør sig for nuværende gældende for TV3Play. Indholdet på MTG's gratis streamingtjeneste bliver tilgængeligt med en vis forsinkelse i forhold til, hvornår programmerne bliver sendt på tv.

Ud over gratisdelen Viafree har MTG også betalingstjenesten Viaplay. Her programmer fra TV3-kanalerne tilgængelige såvel som tv-selskabets sportsrettigheder samt film og serier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs