MediaWatch

Public service-tv rejser mere i Norden

Udvekslingen af tv-programmer og især nyhedsindslag mellem public service-stationerne i de nordiske lande nåede nye højder i 2015.

DR-programmer som "Bonderøven" kunne også ses på andre skandinaviske public service-kanaler sidste år | Foto: Jan Dagø/Polfoto/Arkiv

Tv-programmer fra de nordiske public service-stationer krydsede grænserne mere i 2015, skriver DR.

En årsopgørelse fra samarbejdsorganisationen Nordvision, viser, at der sidste år blev udvekslet og samarbejdet om produktionen af i alt 4.849 programmer sidste år. Det er en stigning på omkring 400 i forhold til året før, hvor tallet var 4.442.

Endnu mere voksede udvekslingen af nyhedsindslag. I 2015 rejste 5.500 indslag mellem de skandinaviske public service-stationer mod 3200 i 2014.

”Når vi har set så stor en stigning på nyhedsfronten, er noget af forklaringen, at 2015 har været et år, hvor der er sket meget, som interesserede os på kryds og tværs af Norden. Der har været flygtningespørgsmålet og snakken om grænsekontrol, ligesom der er blevet udvekslet indslag om terroranslaget i København og forholdet til Rusland. Samtidig har der både været valg i Danmark og Sverige,” siger Henrik Hartmann, generalsekretær i Nordvision, til DR.

Udvekslingen af nyhedsindslag gælder både tv-indslag og nyhedsartikler på nettet, skriver DR.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs