220.000 husstande kan miste Discovery-kanaler på mandag

Problematiske forhandlinger mellem Discovery Networks og stor skandinavisk tv-distributør kan betyde, at Discoverys kanaler går i sort for tusindvis af danskere i næste uge.

Discovery Networks og Canal Digital har svært ved at blive enige om bl.a. prisen i en ny aftale om distribution af Discoverys kanaler. I en pressemeddelelse meddeler tv-selskabet, at der er deadline på forhandlingerne ved udgangen af denne uge.

Forhandlingerne mellem de to parter gælder hele Norden, og i Danmark står 220.000 husstande over for at miste Discovery-kanalerne, hvis der ikke bliver fundet en løsning inden ugens udgang. Det gælder dels Canal Digital-kunder, dels nogle kunder hos Viasat, som har en aftale med Canal Digital om at bytte kanaler.

"Det er en situation, som vi i Discovery har ønsket at undgå, og vi håber fortsat meget på en løsning," skriver Rasmus Mariegaard, kommunikationschef i Discovery Networks, i en mail og fortsætter:

"Vi har stor forståelse for, at sort skærm på vores kanaler kan og vil skabe frustration hos de af vores seere, der er Canal Digital-kunder. Særligt nu hvor seerne kan se frem til vores forårspremierer og masser af fodbold fra Premier League og La Liga. Vi håber derfor meget, at vi kan få en aftale med Canal Digital."

Store konsekvenser i Norge og Sverige

Fra Canal Digital lyder det ligeledes, at man håber på en afklaring på situationen.

"Jeg kan bekræfte, at vi forhandler med Discovery for at nå en ny aftale, før den nuværende udløber. Vi er i krævende forhandlinger, og vi gør selvfølgelig vores yderste for at undgå, at det får negative konsekvenser for vores kunder, både på kort og lang sigt," siger Catja Middelboe Andersen, kommunikationsdirektør hos Canal Digital.

Canal Digital er ejet af norske Telenor, og konsekvenserne af eventuelt sort skærm bliver væsentlig mere omfattende i Norge og Sverige. Ifølge pressemeddelelsen fra Discovery Networks er omkring 1 mio. norske husstande kunder hos Canal Digital. Det svarer til omkring halvdelen af det norske tv-market. Ifølge mediet Kampanje er der tale om 2,5 mio. seere i Norge.

Ifølge samme medie vil situationen ramme omkring 2 mio. seere i Sverige, hvis parterne ikke når til enighed inden ugens udgang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også