MediaWatch

Måling: Danskerne blåstempler "X Factor" på DR

Danskerne er uenige med flere borgerlige politikere, som er kritiske over for DR's underholdningsprogrammer såsom "X Factor", viser meningsmåling.

DR må gerne lave underholdningsprogrammer såsom "X Factor". Ja, faktisk må DR gerne skrue op for mængden af undeholdning i sendefladen.

Det mener danskerne ifølge en ny meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for Berlingske.

72 pct. af de adspurgte er tilfredse med omfanget af underholdningsprogrammer på DR's kanaler eller ønsker sig endda mere underholdning fra DR. 20 pct. mener modsat, at DR bør skære ned på området. 56 pct. mener desuden, at DR skal have lave lov til at producere underholdningsprogrammer såsom "X Factor". Spørger man de unge mellem 18 pg 35 år er hele 65 pct. positive stemt. 31 pct. er imod.

Opbakningen til DR's underholdningsprogrammer overrasker ikke mediekommentator Lasse Jensen.

"Sådan har det altid været. Danskerne vil have underholdning. I gamle dage gik kritikken af DR netop på, at der var for lidt underholdning, og at sendefladen var for højpandet og skolelæreragtig, og da DR så begyndte at lave flere populære underholdningsprogrammer, så var det også et problem, selv om mange mennesker ser dem," siger Lasse Jensen.

Kulturminister Bertel Haarder (V), som tidligere har udtrykt skepsis over for DR's "X Factor", siger til Berlingske, at han mener, at spørgsmålet om DR og underholdning er stillet forkert. I stedet mener han, at man skulle have spurgt danskerne, om det er vigtigt for dem, at "X Factor" sendes på DR eller på en kommerciel kanal

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs