En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
02.10.2015kl. 18.38

MTG vinder danske Premier League-rettigheder

Opdateret 19.41. Den svenske koncern MTG, som i Danmark står bag TV3-kanalerne og Viaplay, har vundet rettighederne til Premier League de kommende tre sæsoner. Koncernen åbner dog for at videresælge dele af rettighederne.
Foto: Martin Rickett/AP/Polfoto
af NIKLAS KRIGSLUND

De danske fodboldelskere kommer fremover til at se engelsk topfodbold på TV 3-kanalerne og streamingtjenesten Viaplay. Det står klart efter, at den svenske koncern MTG har vundet rettighederne til at vise Premier League de kommende tre sæsoner på alle platforme i Danmark, Sverige og Finland.

"Premier League er uden sammenligning den mest populære nationale fodboldliga i verden, og den har en stor, loyal og voksende fanskare i Skandinavien. Vi er meget glade for at have forlænget vores succesfulde samarbejde med Premier League, og for at seerne kan få lov at nyde livedækning af så mange gode kampe fra august til maj hvert år," udtaler Jørgen Madsen Lindemann, adm. direktør i MTG.

MTG har hidtil delt rettighederne på det danske marked med Discovery, mens den nye aftale er eksklusiv. Koncernen åbner imidlertid for at sælge dele af rettighederne til en anden aktør via en sublicens, hvilket kan betyde, at eksempelvis Discovery fortsat viser dele af kampene. En eventuel aftale skal dog først godkendes af Premier League.

Premier League kan ende på flere hænder

Parterne oplyser ikke prisen på aftalen, der er indgået efter en budrunde i London. Tidligere fredag vandt TV 2 rettighederne til at vise Premier League i Norge, og her vurderer flere medier, at aftalen løber op i 1,6 mia. norske kr. - eller hvad der svarer til 1,35 mia. danske kr.

Jesper Jørgensen, fodboldøkonom og partner hos Deloitte, har tidligere vurderet, at den nye aftale formentlig bliver markant dyrere end den nuværende.

"Der er tale om en enorm prisstigning. Premier League er en sindssygt vigtig vare at have på hylden, hvis man vil klare sig som betalingskanal i den her verden. Jeg vil tro, at prisen ender på den rigtige side af 50 procent oveni prisen fra 2012," sagde han til MediaWatch.

Artiklen er opdateret kl. 19.41 med oplysninger om en mulig sublicensiering af rettighederne.

Relaterede artikler:

  • Foto: Jon Super/AP/Polfoto

    Bureau: Træerne vokser ikke ind i himlen for Discovery

    For abonnenter

  • Foto: Matt Dunham/AP/Polfoto

    Analytiker: Premier League er helt givet blevet dyrere

    For abonnenter

  • Foto: Jon Super/AP/Polfoto

    Premier League kan ende på flere hænder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Photo: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Aviser

Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

Foto: Lionel Bonaventure
Digital

Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Læs også

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge