MediaWatch

TV 2 genvinder norske Premier League-rettigheder

TV-kanalen har for tredje gang i træk vundet retten til at vise engelsk topfodbold i Norge. Aftalen er dobbelt så dyr som den nuværende og runder ifølge flere medier en mia. norske kr.

TV 2 har igen sikret sig rettighederne til at vise Premier League-fodbold i Norge. Det står klart efter, at kanalen fredag har vundet budkrigen for næsen af Discovery og TVNorge, mens MTG Viasat måtte trække inden den afgørende runde i London.

Det var på forhånd ventet, at prisen ville blive markant dyrere end tidligere, og ifølge VG.no betaler TV 2 hele 1,65 mia. norske kr. for tre sæsoner – eller hvad der svarer til 1,35 mia. danske kr.. Dermed er aftalen mere end dobbelt så dyr som den nuværende, skriver avisen.

Kommunikationschef i TV 2, Jan-Petter Dahl, bekræfter, at kanalen har vundet de vittige rettigheder til at vise engelsk topfodbold på samtlige platforme.

"Det er lidt tidligt at sige noget, om hvad der skal ske nu, da vi fortsat er i gang med den forrige rettighedsperiode, men nu skal vi på, hvordan produktet bliver i de kommende år. Alle sportsrettigheder er vigtige, og Premier League er en vældig vigtig sportsrettighed. Det været meget vanskeligt for TV 2 at sikre sig rettighederne," siger han til VG.

Det er tredje gang i træk, at TV 2 vinder retten til at vise Premier League i Norge. Ifølge branchemediet Kampanje lød prisen på cirka 500 mio. norske kr. i 2010, mens den endte mellem 600 til 700 mio. norske kr. i 2012.

Det forventes, at kampen om de danske Premier League-rettigheder bliver afgjort inden for få uger. Her tyder alt på, at dysten står mellem de gamle kendinge: Den svenske koncern MTG, som i Danmark står bag TV3-kanalerne, og Discovery Networks, stationen bag kanaler såsom 6'eren, Kanal 5, Canal 9 og Eurosport Danmark.

I den nuværende aftale, som udløber til sommer, deler de to stationer rettighederne, men ifølge MediaWatchs oplysninger er der i udbudsmaterialet for de kommende sæsoner lagt op til en enkelt køber, hvilket vil øge værdien af aftalen.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs