MediaWatch

Anti Doping Danmark kritiserer Riis som kommentator

Antidoping-institution mener, TV2 modarbejder kampen mod doping med ansættelse af Bjarne Riis.

Foto: Christophe Ena

I sidste uge viste en rapport fra Anti Doping Danmark, at Bjarne Riis har ignoreret, at hans cykelryttere dopede sig på Team CSC. Nu giver TV2 ham jobbet som cykelkommentator under årets Tour de France.

Det hænger dårligt sammen, mener Michael Ask, direktør i Anti Doping Danmark ifølge Radio24syv.

"Det er samfundsmæssig problematisk, at et så stort medie ansætter Bjarne Riis, når vi netop har fremlagt en rapport, der i den grad sætter spørgsmålstegn ved hans troværdighed," siger han til Radio24syv.

Anti Doping Danmarks nye rapport indeholder anbefalinger til, hvordan den danske cykelsport fremover kan blive fri for doping.

Og ansættelsen af den tidligere cykelrytter som cykelkommentator strider direkte imod de anbefalinger, lyder det fra Michael Ask.

"Vi skal have luget ud i den generation af cykelledere, der har stået for doping. Derfor synes vi, det er problematisk, at Bjarne Riis på den her måde får en platform, som han kan tale fra," siger han til Radio24syv og fortsætter:

"Der er noget, der hedder påvirkning af kulturen. Jeg mener, at TV2 har et ansvar," siger Michael Ask til Radio24syv.

TV2-Sportens Tour de France-redaktør John Jäger er dog uenig i, at TV2 har den type ansvar.

"Hvis pointen er, at det er os i medierne, der har ansvaret for, at der ikke er doping i cykelsporten, så er jeg overhovedet ikke enig," siger han til radiokanalen.

Bjarne Riis bliver som cykelkommentator på TV2 en del af ekspert-klanen, der også består af blandt andre Frank Høj, Chris Anker Sørensen, Brian Vandborg og Morten Bennekou.

Annonceringen af Riis' nye job kom blot otte dage efter, at han var en central figur i den længe ventede dopingrapport, som Anti Doping Danmark og Danmarks Idrætsforbund har udarbejdet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs