Waoo løfter kundebasen markant

Indholdsudbyderen havde vækst i antallet af kunder i 2014. Omsætningen faldt dog og driftsresultatet viste et tocifret million-underskud.
Foto: Energi Fyn
Foto: Energi Fyn
RITZAU FINANS

Selskabet Waoo, der er indholdsudbyder for en lang række af de danske energiselskaber, har haft en vækst i antallet af kunder på 32 pct. i 2014 og har per dags dato en kundebase på 275.000 husstande.

Waoo fik sidste år i gennemsnit 9000 nye kunder hver måned svarende til en kundevækst på omkring 108.000 kunder i 2014, oplyser Waoo i forbindelse med, at selskabet har aflagt regnskab for 2014.

Den store tilgang skal dog også ses i lyset af, at en række af selskaberne bag Waoo-samarbejdet løbende har meldt ud, at de træder ud af fællesskabet og går over til konkurrenterne Stofa og TDC.

Det gælder Sydenergi (SE), der siden starten af 2014 har flyttet sine Waoo-kunder over i Stofa, og de to selskaber Verdo Tele og Sydfyns Elforsyning, som også er gået sammen med Stofa. Derudover indgik Trefor sidste år et samarbejde med TDC. Der går dog typisk omkring et år fra selskaberne melder ud, at de træder ud af Waoo, til at kunderne rent faktisk skifter.

Omsætningen falder

Waoos omsætning lød sidste år på 428,4 mio. kr., hvilket var en tilbagegang fra 439,3 mio. kr. i samme periode året før, mens driftsresultatet lød på et underskud på 26,5 mio. kr. mod et overskud på 4,8 mio. kr. i samme periode året før. I 2015 ventes et resultat i samme niveau som i 2014.

Waoo forklarer, at omsætningen falder, selvom antallet af kunder stiger, fordi Waoo fungerer som et "costcenter" for energiselskaberne.

"Vores seneste regnskab viser, at vi holder kursen – faktisk var Waoo i 2014 en anelse foran budgettet, hvilket skyldes en kombination af, at selskabet fortsat har det stærkeste produkt på markedet og et markant fokus på effektiviseringer," siger Jørgen Stensgaard, adm. direktør i Waoo, i en pressemeddelelse.

"Vi har fortsat en vigtig opgave med at sikre, at danskerne får den bedst mulige bredbåndsforbindelse. Danmark står jo med den udfordring, at mange ikke kan få en tidssvarende internetforbindelse eller kan vælge mellem alternative løsninger," siger Jørgen Stensgaard.

Har fundet ny formand

Han vurderer, at Waoo vil være i stand til at få endnu flere kunder i løbet af 2015, da han mener, at Waoo har fået stablet en solid forretning på benene.

"Det betyder, at fiberselskaberne igen i år kan tilslutte nye områder til deres lynhurtige fiberbredbånd og øge kundetilgangen endnu mere," siger Jørgen Stensgaard.

Waoo oplyser i forbindelse med regnskabet, at Jørn Zielke, der til daglig er divisionsdirektør i Energimidt, overtager posten som bestyrelsesformand. Det sker, efter at den hidtidige formand, Kim Frimer, stoppede i april, efter at hans eget energiselskab Verdo Tele valgte at gå over til konkurrenten Stofa.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også