En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
23.04.2015kl. 12.53

Stofa var i konkurrence med TDC om jyske tv-kunder

Også TDC har bejlet til det jyske fiberselskab Verdo Tele, der nu har solgt en andel til Stofa, bekræfter direktør.
/ritzau/FINANS

Konsolideringen fortsætter i telebranchen, hvor energiselskabernes fælles indholdsudbyder, Waoo, igen har lidt en alvorlig bet.

Det sker efter det Randers-baserede selskab Verdo Tele har valgt at sælge 25 pct. af sit fibernet til Stofa og vende Waoo ryggen.

Kim Frimer, administrerende direktør i Verdo og indtil i dag formand for Waoo, bekræfter, at TDC også har forsøgt at købe energiselskabets fibernet i Randers og Hobro, der når ud til 11.000 husstande.

Foretrak Stofa-pakke

Frimer fortæller til Ritzau Finans, at man endte med at vælge Stofas tilbud, selvom TDC har mere volumen og kan forhandle de laveste indholdspriser.

"Vi kigger på hele den økonomiske pakke, og det var det, der gjorde udslaget," siger Kim Frimer om at sælge til Stofa i stedet for TDC.

Han ønsker ikke at oplyse prisen, men siger, at der er tale om et trecifret millionbeløb for 25 pct. af aktierne i Verdo Tele, der rundt regnet har aktiver for 500 mio. kr. og en samlet gæld på 450 mio. kr.

Bliver engrosselskab

På trods af aftalen med Stofa fortæller Kim Frimer, at der på sigt kan åbnes for, at TDC kan levere indhold gennem Verdos fibernet og derigennem konkurrere med Stofa.

"Vi bliver et engrosselskab, hvor de køber engros af os, og så vil vi overveje, om vi over tid vil åbne for andre leverandører som TDC. Det kan vi sagtens - efter en periode. Det er ikke offentliggjort (hvor længe eksklusivaftalen med Stofa løber, red.)," siger Kim Frimer til Ritzau Finans.

Han forklarer afgangen fra Waoo med, at det har været umuligt at konkurrere med TDC, fordi skalafordelene i telebranchen er enorme. Og energiselskaberne har i deres fælles selskab, Waoo, ikke kunnet blive enige om, hvordan man tager konkurrencen op.

Kan gøre det bedre

Nogle af ejerne i Waoo ønsker at udbygge med fibernet overalt i deres forsyningsområder, mens Verdo Tele kun har gravet fiber ned der, hvor det gav mest økonomisk mening.

"Med 11.000 kunder kan man ikke blive skarpe inden for det her område, det er ikke til at konkurrere med TDC. Vi har prøvet at gøre det via Waoo, men er kommet til den beslutning, at vi kan gøre det bedre med Stofa," siger Kim Frimer.

"Vi har prøvet mange forskellige løsninger de sidste 3-4 år, men ingen er rigtig fløjet fra reden," siger Verdo-direktøren.

Udefra kan det se ud til, at konsolideringen blandt energiselskaberne er foregået med sneglefart, selvom alle er enig om, at skala er afgørende?

"Det er jeg enig med dig i. Men det har ikke været på grund af min arbejdsindsats. Der er åbenbart for store strategiske forskelle til, at man kan finde fælles fodslag," siger Kim Frimer, der har valgt at stoppe som formand for Waoo.

/ritzau/FINANS

Relaterede artikler:

  • Waoo-formand stopper efter salg til Stofa

  • Stofa snupper tv-kunder i fiber-opkøb

    For abonnenter

  • Verdo skifter til Stofa og udløser formandsexit i Waoo

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Head of Business Development

  • People and Operations Partner

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge