MediaWatch

Stofa var i konkurrence med TDC om jyske tv-kunder

Også TDC har bejlet til det jyske fiberselskab Verdo Tele, der nu har solgt en andel til Stofa, bekræfter direktør.

Konsolideringen fortsætter i telebranchen, hvor energiselskabernes fælles indholdsudbyder, Waoo, igen har lidt en alvorlig bet.

Det sker efter det Randers-baserede selskab Verdo Tele har valgt at sælge 25 pct. af sit fibernet til Stofa og vende Waoo ryggen.

Kim Frimer, administrerende direktør i Verdo og indtil i dag formand for Waoo, bekræfter, at TDC også har forsøgt at købe energiselskabets fibernet i Randers og Hobro, der når ud til 11.000 husstande.

Foretrak Stofa-pakke

Frimer fortæller til Ritzau Finans, at man endte med at vælge Stofas tilbud, selvom TDC har mere volumen og kan forhandle de laveste indholdspriser.

"Vi kigger på hele den økonomiske pakke, og det var det, der gjorde udslaget," siger Kim Frimer om at sælge til Stofa i stedet for TDC.

Han ønsker ikke at oplyse prisen, men siger, at der er tale om et trecifret millionbeløb for 25 pct. af aktierne i Verdo Tele, der rundt regnet har aktiver for 500 mio. kr. og en samlet gæld på 450 mio. kr.

Bliver engrosselskab

På trods af aftalen med Stofa fortæller Kim Frimer, at der på sigt kan åbnes for, at TDC kan levere indhold gennem Verdos fibernet og derigennem konkurrere med Stofa.

"Vi bliver et engrosselskab, hvor de køber engros af os, og så vil vi overveje, om vi over tid vil åbne for andre leverandører som TDC. Det kan vi sagtens - efter en periode. Det er ikke offentliggjort (hvor længe eksklusivaftalen med Stofa løber, red.)," siger Kim Frimer til Ritzau Finans.

Han forklarer afgangen fra Waoo med, at det har været umuligt at konkurrere med TDC, fordi skalafordelene i telebranchen er enorme. Og energiselskaberne har i deres fælles selskab, Waoo, ikke kunnet blive enige om, hvordan man tager konkurrencen op.

Kan gøre det bedre

Nogle af ejerne i Waoo ønsker at udbygge med fibernet overalt i deres forsyningsområder, mens Verdo Tele kun har gravet fiber ned der, hvor det gav mest økonomisk mening.

"Med 11.000 kunder kan man ikke blive skarpe inden for det her område, det er ikke til at konkurrere med TDC. Vi har prøvet at gøre det via Waoo, men er kommet til den beslutning, at vi kan gøre det bedre med Stofa," siger Kim Frimer.

"Vi har prøvet mange forskellige løsninger de sidste 3-4 år, men ingen er rigtig fløjet fra reden," siger Verdo-direktøren.

Udefra kan det se ud til, at konsolideringen blandt energiselskaberne er foregået med sneglefart, selvom alle er enig om, at skala er afgørende?

"Det er jeg enig med dig i. Men det har ikke været på grund af min arbejdsindsats. Der er åbenbart for store strategiske forskelle til, at man kan finde fælles fodslag," siger Kim Frimer, der har valgt at stoppe som formand for Waoo.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs