ITV køber John de Mol-selskabet bag "Voice"

Prisen er i første hug 500 mio. euro, men kan ende på det dobbelte. for det internationale produktionsselskab Talpa Media, som den britiske tv-koncern ITV har købt.

Den britiske tv-koncern ITV opkøber den internationale tv-producent Talpa Media, der er stiftet af den hollandske mediemand og Big Brother-skaber John de Mol. Det skriver bl.a. The Guardian.

ITV har lagt 500 mio. euro på bordet up front for selskabet. Den endelige pris er betinget af selskabets kommende resultater, men kan ifølge The Guardian vokse til 1,1 mia. euro.

Talpa Media står bag mere end 75 formater primært i underholdningsgenren, herunder The Voice, som TV 2 har prøvet kræfter og Dating in the Dark, som SBS Discovery købte til det danske marked.

"Godt indhold er kernen i ??ITV's vækststrategi og købet af Talpa udbygger ??vores succesfulde internationale indholdsforretning og er absolut i tråd med vores ønske om at skabe egne formater, der kan "rejse"," siger ITV's adm. direktør Adam Crozier, der kalder opkøbet for et stort fremskridt i opbygningen af ??en global indholdsforretning.

Kamp om indhold

Opkøbet er seneste i en række af produktionsselskaber, ITV har købt for at udbygge produktionsarmen, ITV Studios. Med millardhandlen har konsolideringen på tv-produktionsmarkedet og kampen om at sikre sig det bedste indhold blandt tv-koncernerne taget endnu et skridt.

For nylig fusionerede det Murdoch-ejede Shine Group med hollandske Endemol og Core Media Group og på det skandinaviske marked, har MTG investeret stort i indholdsproduktion med opkøbet af Nice Group.

John de Mol og hans selskab Talpa Holding gik for et år siden i partnerskab med Nordisk Film TV i det fælles selskab Talpa Nordic målrettet det nordiske marked.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også