MediaWatch

TV 2 Sport: Vi går ikke efter dopingskandaler

Graverjournalistikken får ikke hovedrollen på TV 2's nye sportskanal, siger sportschef Frederik Lausen.

Den undersøgende sportsjournalistik er ikke afgørende, når det handler om at gøre TV 2 Sport til en succes.

Det siger sportschef Frederik Lauesen, TV 2, i et interview til Politiken.

"Hvis du spørger mig, om jeg har tænkt mig at sætte en masse resurser af til at køre rundt og finde dopinghistorier og kigge i skraldesande hos cykelryttere, så er svaret nej. Vi vil dyrke de kritiske historier, hvis de opstår, eller vi selv opsnuser dem," siger Frederik Lausen.

Sportsjournalistikken klandres ofte for at være tandløs og gå efter de underholdende frem for kritiske, journalistiske vinkler. Men den præmis køber Frederik Lauesen ikke.

"Jeg efterstræber en høj standard på journalistikken, men jeg anerkender ikke, at god journalistik nødvendigvis er kritisk journalistik," siger han.

TV 2 Sport har været i luften i tre uger i dag og har især kunnet stå på VM i herrehåndbold som affyringsrampe.

Håndbold spiller en hovedrolle på kanalen, der satser på dansk sport - og mere nicheprægede sportsgrene - som modstykke til de øvrige sportskanaler fra TV3 og SBS Discovery, hvor de store europæiske fodboldturneringer stjæler billedet.

I en anmeldelse i dag af TV 2 Sport giver tv-anmelder Henrik Palle kanalen fire ud af seks hjerter og kalder den på niveau med øvrige sportskanaler.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs